Grudzień 2017 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | N |
27 | 28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Data | 14.12.2017 18:00-14.01.2018 18:00 |
Miejsce | Centrum Aktywności Twórczej |
Miejscowość | Ustka |
wernisaż 14.12.2017 / 18.00
wystawa 15.12.2017 – 14.01.2018 Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a Wystawa Bogusława Bachorczyka stanowi pokłosie jego projektu rezydencyjnego, jaki miał miejsce w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce na przestrzeni całego bieżącego roku. Krakowski artysta, bazując na obserwacjach i badaniach francuskiego botanika, antropologa i lingwisty – André-Georgesa Haudricourta, odniósł się do problematyki zależności pomiędzy człowiekiem oraz naturą. Bachorczyk podczas swojej kilkukrotnej bytności nad morzem skierował się do przedstawicieli lokalnej społeczności, zainteresowanych szeroko rozumianą florą. W grupie tej znaleźli się zarazem ci, którzy pielęgnują w domu własne rośliny doniczkowe, jak i ci, którzy spędzają swój wolny czas w przydomowych ogrodach. Artysta w swojej deklaracji wyjaśniał, że warto „spojrzeć na ogród jako świadectwo powiązań człowieka ze światem a zarazem obraz zależności wynikających z przyjętych doktryn moralnych i filozoficznych. Ogród stanie się tu momentem niwelującym granice między kulturą a naturą. Człowiek udomowił rośliny, a rośliny i ogród stworzyły mu dom. Są obecne w sztuce, nauce i religii. Naczynia, lampy, kwietniki, martwe natury i landszafty. Jedzenie, zioła magiczne, zioła lecznicze. Kiszonki, konfitury i tinktury. Perfumerie, oranżerie, warzywniaki. Rytuały, symbole, morfologia roślin i doktryny filozoficzne”.
Wystawa ma stanowić próbę przywołania realnego jak i fantazmatycznego miejsca spotkania człowieka z naturą, a zaprezentowane filmy i prace obiektowe – jak napisał artysta – „fastrygować” i scalać nasz „świat o historie, pamięć, kulturę, o tzw. nieswoje elementy, rozszerzyć go, dopełnić, wyreżyserować realną fikcję”. Warto dodać, że procedura „sklejania”, montowania i przemieszczania habitatu oraz habitusu człowieka – zarówno w swym materialnym jak i mentalnym wymiarze – niemal egzemplarycznie wpisuje się od lat w modus aktywności artystycznej Bogusława Bachorczyka, który od co najmniej dekady wytrawnie i nie bez przewrotnej zmysłowości „fastryguje” swoje dzieła, opowieści i miejsca. Na wystawie zostaną zaprezentowane m.in. zrealizowane w Ustce filmy oraz gliniane rzeźby i obiekty – przedmioty znalezione nad morzem, które artysta rekonfigurował i powiązał w nowe związki znaczeniowe.