14.01.2021 14:34 1 NW/gdynia.pl

Port Gdynia: Rekordowa liczba przeładunków w 2020 roku

Źródło: Port Gdynia

Spowolnienie gospodarcze nie odbiło się negatywnie na tempie pracy gdyńskiego portu. W 2020 roku Port Gdynia zanotował blisko 3-procentowy ogólny wzrost. Znacznie poprawiły się statystyki przeładunków zboża, udało się też przeładować więcej kontenerów. Jak podaje gdyński magistrat, jednocześnie trwały też duże inwestycje w infrastrukturę.

Przedstawicielom wielu branż miniony rok będzie kojarzył się negatywnie. Przez trwającą pandemię 2020 był inny niż wszystkie, a obostrzenia „dały się we znaki”. Ze swoich wyników zadowolony jest natomiast Port Gdynia.

Źródło: Port Gdynia

Port zakończył 200 rok z ogólnym wzrostem wynoszącym 2,9% w skali roku. Wpływ na to miał kolejny rekord przeładunków – przeładowano bowiem ponad 24,6 miliona ton towarów. Największy wzrost zanotowano w grudniu, gdy przeładunek wzrósł o 10,7% w porównaniu do grudnia 2019 roku. Jak czytamy na stronie gdyńskiego ratusza, do tych statystyk najbardziej przyczyniły się przeładunki zboża, których było o 68,9% więcej. Wzrost dotyczył także kontenerów, których w ciągu roku przeładowano o 0,9% więcej.

Zamknęliśmy rok 2020 wzrostem przeładunków o 2,9 proc. w porównaniu do 2019 roku, który był rekordowy w historii portu. To bardzo istotny wzrost w czasie światowej pandemii i spowolnienia gospodarczego. Ten fakt najlepiej świadczy o doskonałej sprawności i efektywności terminali operujących na terenie Portu Gdynia oraz konsekwentnej realizacji strategii rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia – komentuje rok 2020 Adam Meller, prezes Portu Gdynia.

Źródło: Port Gdynia

Źródło: Port Gdynia

Mimo trudnych czasów związanych z pandemią koronawirusa w gdyńskim porcie nie stanęły projekty, których wartość w tech chwili to ponad 4 miliardy złotych. Aby możliwe było bicie kolejnych rekordów planowane są kolejne inwestycje.

Do jednych z ważniejszych projektów, które obecnie realizowane są w Porcie Gdynia należą m.in.:

nabrzeże, akweny oraz tor podejściowy – zakończono dwie inwestycje: „Przebudowa Nabrzeża Słowackiego w Porcie Gdynia” oraz „Przebudowa Nabrzeża Włoskiego w Porcie Gdynia”. Podpisano też umowę na „Wykonanie przebudowy Nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia”. Trwają też prace przy realizacji pierwszych etapów projektu pogłębiania toru podejściowego i akwenów - przebudowanie Obrotnicy nr 2, prace nad Ostrogą Pilotową. Jednocześnie Urząd Morski realizuje projekt „Pogłębienie

nowy publiczny terminal promowy - zbliża się zakończenie prac na budowie. Budynek terminalu, magazyn oraz galeria pasażerska są już na ukończeniu, obecnie prowadzone są roboty wykończeniowe i instalacyjne wewnątrz. Zakończono m.in. roboty konstrukcyjne związane z przebudową Nabrzeża Polskiego oraz rampy Ro-Ro;

dostęp kolejowy – trwa inwestycja PKP PLK pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”, która zakłada przebudowę aż 115 kilometrów torów. Port realizuje duży projekt pod nazwą „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja";

dostęp drogowy – miasto Gdynia oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. przedstawiły ostateczny przebieg planowanej Drogi Czerwonej;

suchy port - do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów złożono wniosek o zgodę na utworzenie Terminala Intermodalnego w Bydgoszczy-Emilianowie, który ma pełnić rolę tzw. suchego portu i być zapleczem dla Portu Gdynia.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...