12.07.2022 12:36 0 Materiał Partnera Materiał partnera
Mobilna lodziarnia to interesujący pomysł na biznes dla osób, które lubią spędzać czas na świeżym powietrzu i w towarzystwie ludzi. Jest biznesem sezonowym, jednak przy właściwej organizacji i dobrej lokalizacji może przynieść bardzo imponujący dochód. Dodatkowo nie wymaga wysokiego wkładu na starcie, a zainwestowane środki zwracają się bardzo szybko. Zainteresowany? Sprawdź, jak otworzyć własną lodziarnię.
Prowadzenie mobilnej lodziarni to dochodowy biznes, chociaż sezonowy. Pozwala uzyskać imponujące zyski w krótkim czasie i wydaje się idealny dla uczniów lub studentów. Sam decydujesz, ile czasu pracujesz, w jakich godzinach i w jakim miejscu. Wystarczy, że zaparkujesz swoim wózkiem w ruchliwym miejscu, a zaraz zainteresują się nim spacerowicze. Zaletą tej działalności jest też niski próg wejścia w interes. Wkłady lodów możesz zdobyć, nawiązując współpracę z jedną ze znanych sieci albo też postawić na lody rzemieślnicze. Oferta nie musi być bardzo szeroka i wystarczy kilka podstawowych smaków, które cieszą się największą popularnością wśród klientów.
Lodziarnię mobilną może otworzyć każdy, kto prowadzi własną firmę. Czeka Cię zatem składka na ZUS, która na początku wynosi około 500 złotych. Musisz też mieć badania sanepidowskie i przejść kontrolę wózka, która dopuści go do sprzedaży produktów gastronomicznych.
Teoretycznie lody możesz sprzedawać wszędzie, jednak w praktyce musisz porozumieć się z właścicielem terenu, na którym ustawiasz swoją mobilną lodziarnię. Jeśli chcesz umieścić wózek na terenie basenu, ośrodka wczasowego czy ogródka piwnego, będziesz musiał zapłacić ustaloną sumę jego właścicielowi. Z reguły miesięczny koszt wynajmu miejsca do sprzedaży lodów to kilkaset złotych. Na obszarach publicznych potrzebna jest zgoda z urzędu miasta lub gminy.
Ogromną zaletą sprzedaży lodów z wózków jest niewielki wkład potrzebny na uruchomienia działalności. Najważniejszym elementem oczywiście jest sam wózek gastronomiczny do lodów. Może to być konstrukcja na kołach do ręcznego przestawiania, a także połączona z rowerem. Najprostsze wózki na lody oferowane np. przez firmę Food-Bike kosztują nieco ponad 20 tysięcy złotych. Będzie Ci też potrzebny konserwator do lodów, gdzie przechowasz kuwety na 6 lub 8 smaków, a dokładną cenę poznasz, posługując się kreatorem dostępnym na stronie producenta. Możesz zamówić wybrany produkt wysyłając wiadomość przez formularz lub skontaktować się z firmą telefonicznie.
Myśląc o tym biznesie, musisz też zadbać o kubeczki, wafelki, serwetki i jednorazowe łyżeczki, a także doliczyć stałe koszty opisane wyżej. W sumie do rozpoczęcia działalności wystarczy Ci 30 tysięcy złotych. W porównaniu z kosztami budowy stacjonarnej lodziarni i remontu wynajmowanego pomieszczenia jest to nieporównywalnie niższa suma. W uzyskaniu finansowania takiej inwestycji często mogą pomóc lokalne urzędy pracy.
Wózek z lodami to nietypowy, choć bardzo przyjemny biznes. Prowadząc go, masz kontakt z wieloma ludźmi, oferując produkty na świeżym powietrzu sprawiasz im radość i oczywiście – zarabiasz! Sam decydujesz, ile pracujesz, w jakich godzinach i w jakim miejscu. Musisz podążać za wydarzeniami masowymi i szukać miejsc, gdzie wypoczywają i spacerują ludzie. Jednak szukanie potencjalnych klientów to całkiem inna praca niż siedzenie w lodziarni ulokowanej na stałe w mieście.
Gdzie możesz liczyć na najwyższą sprzedaż? Lody najlepiej sprzedają się w miejscach, gdzie ludzie szukają odpoczynku, relaksu i spacerują. Wybierz lokalizację np. w pobliżu rynku miejskiego, miejsc rekreacyjnych, basenów, zalewów i bulwarów. Twój wózek z lodami powinien stać w miejscach imprez plenerowych, takich jak festyny, koncerty, a także wesołe miasteczka. Zdobywając doświadczenie, szybko zorientujesz się, które okazje generują najwyższe zyski.
Wadą sprzedaży lodów wydaje się być sezonowy charakter takiej działalności. Z powodu klimatu w naszym kraju stanowisko z lodami ma sens przez maksymalnie pół roku, choć najintensywniej działamy przez trzy najcieplejsze miesiące. Jednak inwestując w wózek do sprzedaży lodów, nie jesteś skazany tylko na ten produkt i możesz dosyć łatwo zmienić jego charakter. Wystarczy, że zamiast kuwety na lody zamontujesz stanowisko na kawę i napoje. Taką działalność gospodarczą możesz już prowadzić właściwie przez cały rok.
Oszacowanie dochodu, jaki może przynieść mobilna lodziarnia, jest trudne. Przyjmijmy jednak orientacyjne założenia, które pozwolą przygotować ofertę i obliczyć opłacalność. Na jednej gałce lodów w mieście jesteś w stanie zyskać nawet 3 złote, a jeśli sprzedajesz lody produkowane samodzielnie – jeszcze więcej. Klienci najchętniej sięgają po chłodne przekąski w upalne dni i wówczas w dobrym punkcie możesz sprzedać nawet ponad 1000 gałek w jeden dzień. Przy zysku 3 złote na sztuce wychodzi, że jeden dzień pokryje wszystkie koszty stałe w miesiącu.
Badania meteorologiczne pokazują, że w czerwcu, lipcu i sierpniu średnio mamy po 5 - 6 dni upalnych. Dodatkowo prawie 20 to dni ciepłe z lekkim zachmurzeniem. Wychodzi na to, że możesz prowadzić swój interes przez 25 dni w miesiącu. Przy średnim dochodzie na poziomie 1500 złotych dziennie po miesiącu spłacisz wózek i opłacisz wszystkie koszty stałe, a przez kolejne dwa będziesz tylko zarabiał.
Wózek na lody to inwestycja, która szybko się zwraca. W drugim roku działalności nie musisz już pokrywać kosztów samego wózka, a przychody wygenerowane w trzy miesiące mogą wystarczyć na cały rok.