03.08.2019 15:30 0 raz
Pomogły w uratowaniu setek osób, w powietrzu spędziły dziesiątki tysięcy godzin. W niedzielę, 28 lipca 2019 roku, minęło 30 lat służby śmigłowców W-3 w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej. Zmodernizowane służą do dziś, a ich załogi nieustannie czuwają nad bezpieczeństwem, m.in. na Wybrzeżu.
28 lipca 1989 roku, do służby w ówczesnej 18. Eskadrze Lotnictwa Łącznikowego Marynarki Wojennej stacjonującej na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach wszedł pierwszy śmigłowiec W-3 Sokół w wersji transportowej. Miesiąc później do maszyny dołączył drugi śmigłowiec.
– Maszyny pochodziły z pierwszej i drugiej serii produkcyjnej, obejmującej łącznie 33 śmigłowce. Po zebraniu doświadczeń z eksploatacji maszyn transportowych w lipcu 1992 roku, do służby weszły pierwsze śmigłowce W-3 dedykowane do ratownictwa morskiego, oznaczone RM – wyjaśniają przedstawiciele Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.
Pierwsza publiczna prezentacja śmigłowca W-3 nr 0209. AirShow Poznań-Ławica 20 sierpnia 1989. Foto: Miłosz Rusiecki/źródło: http://blmw.wp.mil.pl
Z kolei 16 lipca 1992 roku do eksploatacji w przeformowanej 18. Eskadrze Lotnictwa Ratowniczo-Łącznikowego MW weszły pierwsze dwa śmigłowce ratownicze W-3RM Anakonda, a rok później – kolejne dwa. Jedna z maszyn uległa katastrofie w marcu 1997 roku, w której śmierć poniosła cała czteroosobowa załoga.
– W 1996 roku w BLMW pojawił się śmigłowiec pozostający własnością przedsiębiorstwa Petrobaltic i eksploatowany przez lotników morskich na podstawie umów międzyresortowych. Wraz z ich wygaśnięciem, w 2015 roku śmigłowiec został zwrócony firmie. Kolejne maszyny, już w wersji WA lotnicy morscy otrzymali w 1998 i 1999 roku. Ostatni, najnowszy śmigłowiec tego typu, wszedł do służby w 2002 roku – wyliczają lotnicy z Babich Dołów.
Na początku 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL Świdnik umowę na modernizację śmigłowców lotnictwa morskiego Anakonda do jednolitej wersji ratowniczej. Modernizację rozpoczęto w kwietniu 2014 roku od dwóch najstarszych śmigłowców w SZ RP - transportowych W-3T, zmieniając ich funkcję na ratowniczą. W drugiej połowie 2016 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL Świdnik kolejną umowę na modernizację trzech najnowszych śmigłowców lotnictwa morskiego.
– W lutym 2017 roku do macierzystej jednostki, 43. Bazy Lotnictwa Morskiego, powrócił, jako pierwszy po modernizacji, śmigłowiec o numerze 0209, zwany przez lotników morskich pieszczotliwie „babcią” – czytamy w historii „śmigieł” z Babich Dołów. – W październiku tego roku do macierzystej darłowskiej Grupy Lotniczej powrócił ostatni zmodernizowany śmigłowiec.
Obecnie w trakcie modernizacji znajduje się ostatnia, najnowsza Anakonda, która w najbliższym czasie powróci do służby w macierzystej jednostce.
– Dzisiaj dorobek floty poszukiwawczo-ratowniczych Anakond to ponad 24 tysiące godzin nalotu, udział w 416 akcjach ratowniczych i niemal 200 uratowanych osób. Dwie Anakondy darłowskiej Grupy Lotniczej 44. Bazy Lotnictwa Morskiego, pozostałe w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach – podsumowują gdyńscy lotnicy.