01.10.2018 09:30 0 PM/gdynia.pl

W centrum Gdyni ma powstać woonerf

Fot. gdynia.pl

Woonerf to strefa współdzielona przez pieszych, rowerzystów i kierowców. W Gdyni ma powstać na ulicy Abrahama na odcinku od ul. 10 Lutego i Batorego.

Idea woonerfów pojawiła się w latach 70. XX wieku w Holandii i w wolnym tłumaczeniu oznacza „ulicę do mieszkania”. W Polsce częściej określa się je mianem „podwórców miejskich”. Sednem tego rozwiązania jest zaprojektowanie ulicy w taki sposób, by – przy zachowaniu jej kluczowych funkcji – stworzyć przestrzeń estetyczną i bezpieczną dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, w której chętnie będą spędzać czas.

W Gdyni nie ma jeszcze miejsca tego typu, choć temat organizacji stref współdzielonych jest od jakiego czasu żywo dyskutowany. Między innymi w kontekście przyszłości ulicy Starowiejskiej, możliwości przebudowy ulicy Pawiej w Pustkach Cisowskich-Demptowie, ale przede wszystkim – odcinka ulicy Abrahama między ul. Batorego i 10 Lutego, czyli ścisłego centrum miasta.

  • Tam koncepcja utworzenia podwórca realizowana jest w ramach projektu zgłoszonego przez działaczy Stowarzyszenia Starowiejska, czyli „Śródmieście wygodne dla pieszych - więcej zieleni, lepsze oświetlenie ulic i mała architektura”. Projekt ten zwyciężył w głosowaniu Budżetu Obywatelskiego 2016 – czytamy na stronie gdynia.pl.

Przetarg na wykonanie strefy współdzielonej na Abrahama został ogłoszony. To drugie postępowanie na wykonanie tego zadania, w poprzednim nie zgłosił się żaden potencjalny wykonawca. Na oferty do aktualnego postępowania specjaliści Zarządu Dróg i Zieleni czekają jeszcze do 10 października.  

Od lutego do mniej więcej końca czerwca 2018 trwały przygotowania pierwszej dokumentacji przetargowej na wykonanie strefy przyjaznej pieszym w śródmieściu Gdyni. Bez wyłonienia wykonawcy postępowanie zakończyło się pod koniec lipca, a pod koniec września zostało ogłoszone ponownie. Według nowego harmonogramu, prace zostać zakończone do połowy czerwca 2019.

W efekcie cała nawierzchnia – od pierzei do pierzei – będzie wyrównana. Piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z całej przestrzeni, a dla aut zarezerwowano wyłącznie środkową część. Kierowcy będą meandrować między kwietnikami, dzięki czemu ruch aut na tym odcinku się uspokoi, a piesi będą mogli czuć się bezpiecznie. Cała przestrzeń ulicy będzie funkcjonować jako tzw. strefa zamieszkania, z ograniczeniem prędkości do 20km/h i możliwością parkowania wyłącznie w wyznaczonych miejscach.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...