27.07.2022 14:00 29 WH
Trwa przetarg na kolejną część węzła Zryw w Wejherowie. Jak informuje miasto, przybliżony koszt budowy może wynieść około 56 mln złotych. To oznacza, że brakuje 20 mln złotych w budżecie na ten cel.
Przypomnijmy, że od ponad roku głośno mówi się o budowie węzła Zryw. Zaczęło się od petycji „Zryw na Śmiechowie”, gdzie zbierano podpisy pod apelem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kilka miesięcy później zarządca krajowej szóstki odpowiedział, że „nie może być inwestorem rozbudowy węzła, bo po oddaniu Trasy Kaszubskiej, dotychczasowa DK6 stanie się drogą wojewódzką”.
Zobacz także: GDDKiA nie dołoży się do budowy Węzła Zryw
W lutym 2022 roku, po wielokrotnych staraniach miasta o dofinansowanie, Wejherowo otrzymało 18,8 mln złotych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na budowę tunelu.
Zobacz także: ‘Historyczna chwila’ – węzeł Zryw w 2024 roku?
Informowano, że prace mają ruszyć jeszcze pod koniec bieżącego roku. Prezydent Krzysztof Hildebrandt powiedział, że „rok 2024 powinien być rokiem, gdzie jest szansa, że ta inwestycja zostanie zrealizowana do końca”.
W sobotę (23 lipca) Mateusz Morawiecki pojawił się w Wejherowie. Podczas spotkania z premierem głos zabrał zastępca prezydenta miasta Arkadiusz Kraszkiewicz, który poruszył kwestię węzła Zryw.
— To inwestycja bardzo oczekiwana przez mieszkańców. Sytuacja jest taka, ze dzięki decyzji premiera z funduszy rządowych otrzymaliśmy prawie 19 mln złotych, za co w imieniu prezydenta miasta bardzo dziękuję. Trudna sytuacja, powoduje, że szacujemy, że inwestycja jest warta około 60 mln i brakuje nam przeszło 20 mln złotych. Bez wsparcia pana premiera i rządu nie uda nam się zrealizować tej inwestycji – mówił Kraszkiewicz.
Zobacz także: Węzeł Zryw, rybołówstwo i kaszubskie truskawki - premier w Wejherowie
Wejherowski ratusz potwierdza, że pod koniec czerwca ogłoszono przetarg na dokończenie węzła.
— Jak informuje zastępca prezydenta Beata Rutkiewicz, według zakładanych obecnie szacunków może zabraknąć około 20 mln złotych przy zabezpieczonych przez miasto środkach w wysokości 36 mln złotych. Oznacza to, że przybliżony koszt dokończenia budowy węzła Zryw na podstawie obecnych szacunków może wynieść około 56 mln złotych – odpowiada Henryk Połchowski, inspektor wydziału KSSSPiT na pytanie od naszej redakcji.
Jak podkreślają urzędnicy, ostateczny koszt budowy będzie znany po otwarciu ofert. To ma nastąpić 19 sierpnia 2022 roku.
Polskie Linie Kolejowe zobowiązały się do budowy wiaduktu kolejowego i dwóch przejść dla pieszych pod torami na przystanku Wejherowo Śmiechowo.
— Rozpoczęcie robót będzie możliwe po zakończeniu prac projektowych i uzyskaniu niezbędnych decyzji oraz pozwoleń. Planowany termin ogłoszenia przetargu na realizację prac na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork to II połowa br. Realizacja inwestycji będzie uzależniona m. in. od dostępności środków finansowych w nowej perspektywie finansowej UE (lata 2021 – 2027) – informował w marcu Przemysław Zieliński z zespołu prasowegoo PKP PLK S.A.
Przypomnijmy, że węzeł Zryw to bezkolizyjne skrzyżowanie z tunelem pod drogą krajową nr 6, który połączy północną i południową część Wejherowa. W 2018 roku ukończono pierwszy etap węzła. Szczegóły w naszym artykule.