01.02.2020 18:40 3 NW/Gdańsk.pl

Gdańska Szkoła Szyldu odmieni krajobraz miejski

Źródło: Gdańsk.pl

Gdański krajobraz stopniowo będzie ulegał zmianie. Wszystko za sprawą nowej Uchwały Krajobrazu, dzięki której reklamy w przestrzeni publicznej staną się estetyczne, niebanalne i będą wpisywać się w otoczenie.

Gdańska Szkoła Szyldu i współpracujący z nią artyści plastycy będą służyć radami i pomysłami przedsiębiorcom, by ujednolicić i jednocześnie upiększyć przestrzeń miejską. GSS tworzy póki co grupa piętnaściorga projektantek i projektantów, których łączy wspólna platforma artystyczna.

Na tej stronie pojawiać będą się najciekawsze pomysły, związane z reklamą i identyfikacją wizualną kilkunastu gdańskich lokali. Z tej bazy będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy chcieliby stworzyć własne szyldy, podaje gdańsk.pl.

Celem Gdańskiej Szkoły Szyldu jest stworzenie narzędzia, które ułatwi przedsiębiorcom, właścicielom lokali i restauratorom tworzenie nowych szyldów, zgodnych z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Pierwszym etapem jest zaprezentowanie stworzonych projektów w wirtualnej odsłonie, aby pokazać jak gdańscy twórcy zapatrują się na przestrzeń miasta, ale też jak w ciekawy i estetycznie spójny sposób podejść do projektowania informacji na elewacjach – tłumaczy Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Źródło: Gdańsk.pl

Projekt Gdańskiej Szkoły Szyldu realizowany jest przez Fundację Palma, we współpracy z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni.

Poradnik dostępny jest na stronie www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl ale, co ważniejsze, dystrybuowany bezpośrednio do restauratorów i przedsiębiorców w Gdańsku – dodaje Słodkowski.

Czym właściwie jest Uchwała Krajobrazowa Gdańska? To dokument, w którym znajdują się przepisy i regulacje dotyczące usytuowania w przestrzeni miasta takich elementów, jak reklamy czy szyldy, ale i elementy małej architektury np. ławki i ogrodzenia – tłumaczy gdańsk.pl.

Celem jest zaprzestanie zaśmiecania miasta chaotycznymi elementami, rozmieszczonymi bez zwracania uwagi na to, jak wpływają na otoczenie.

Prace nad Uchwałą Krajobrazową Gdańska rozpoczęły się niemal natychmiast po wejściu w życie przepisów uchwalonej przez Sejm Ustawy Krajobrazowej. Wprowadzona w życie 2 kwietnia 2018 roku uchwała zawiera jasne, przejrzyste i szczegółowe zasady, jak może wyglądać reklama znajdująca się w przestrzeni publicznej i gdzie można ją umieszczać – tłumaczy Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.

Źródło: Gdańsk.pl

Gdańsk został podzielony na osiem obszarów historyczno-funkcjonalnych, a każdy z nich obowiązują inne zasady. Każdy z ośmiu obszarów ma swoje wytyczne co do lokalizacji, ilości czy formy reklamy. W ten sposób zupełnie inne reklamy znajdować będą się w dzielnicach historycznych, inne w mieszkaniowych a jeszcze inne będzie można zobaczyć na terenach przemysłowych.

W projekcie udział biorą osoby związane z gdańską Akademią Sztuk Pięknych. Wśród nich znaleźli się: Ania Gawron i Dariusz Ogrodowczyk (duet Psowron), Anita Wasik, Hanna Kmieć i Katarzyna Cichosz (Studio Kmicic), Adam Kamiński, Piotr Paluch, Tomek Pawluczuk (Nylon Studio), Michał Pecko, Ania Tatar, Ania Witkowska, Zuza Zamorska i Mikołaj Sałek (Studio Workshop 91), Kasia Zwierzyńska (Bang Bang Design) i Stefan Stefaniszyn.

Artyści zaprojektowali nowe szyldy dla kilkunastu obiektów w całym Gdańsku. W projekcie znalazły się lokale m.in. ze Starego i Głównego Miasta, Wrzeszcza, Przymorza, Oliwy czy Strzyży, informuje gdańsk.pl. Propozycje te są przede wszystkim kompromisem między wyrazem artystycznym i wizją projektantów a potrzebami użytkowymi przedsiębiorców.

Takie działanie ma na celu pokazanie, jak w zróżnicowany sposób podejść do projektowania szyldów i jak wiele projektów może powstać nawet dla jednego miejsca – wyjaśnia Natalia Koralewska, prezeska Fundacji Palma, która zarządza projektem. – *Wybierając lokale kierowaliśmy się różnymi lokalizacjami i branżami, które reprezentują ale też zakresem tematycznym ich działalności. Chcieliśmy jak najlepiej ukazać zróżnicowanie profesji, a także różnorodne sposoby przygotowania szyldów.

Więcej informacji można uzyskać na stronie internetowej oraz profilu na Facebooku. Miasto przygotowało również bezpłatny poradnik „Szyld Gdański” – jest on pomocny przy samodzielnemu projektowaniu reklam czy szyldów.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...