09.01.2020 14:05 25 mike/TTM

Mimo przerwy zimowej, sporo się dzieje na budowie Trasy Kaszubskiej

Fot. Daniel Zaputowicz/TTM

W 2020 roku można spodziewać się realizacji wielu ważnych inwestycji drogowych. Najważniejszą z nich dla mieszkańców regionu z pewnością jest długo wyczekiwana budowa Trasy Kaszubskiej – drogi ekspresowej S6 z Bożegopola Wielkiego do gdyńskiego Węzła Wieki Kack. Jak zapewnia GDDKiA, trasa ma powstać do połowy 2021 roku, czyli zgodnie z planem.

O konieczności budowy nowej trasy S6 mówiło się już od wielu lat od lat. Jej pierwotna wersja uwzględniała prace budowlane aż do Lęborka. Ostatecznie jednak, pomimo sprzeciwu części samorządów i mieszkańców, zdecydowano się na realizację Trasy Kaszubskiej do Bożegopola Wielkiego. Obecnie na drodze, która od południa ma omijać i zarazem odciążać m.in. Małe Trójmiasto Kaszubskie, widać już prowadzone na szeroką skalę prace, które rozpoczęły się pod koniec 2019 roku.

Formalnie teraz wykonawca ma przerwę zimową, od 15 grudnia do 15 marca, więc nie musi prowadzić prac. Jednak przy sprzyjających warunkach pogodowych są one prowadzone – mówi Paweł Suwisz, kierownik projektu unijnego GDDKiA o. Gdańsk.

Prace polegają m.in. na wycince drzew, wyburzeniach i wzmocnieniu gruntu. Sporym placem budowy jest obecnie teren Nadleśnictwa Strzebielino, którego największa część musiała zostać przygotowana pod inwestycję.

Na terenie naszego nadleśnictwa budowa Trasy Kaszubskiej odbywa się na powierzchni 66 hektarów. Na pierwszym odcinku uprzątnęliśmy drzewostan z drzew i krzewów na powierzchni 18 hektarów – wyjaśnia Krzysztof Miotke, zastępca nadleśniczego Nadleśnictwa Strzebielino. – Pozostałe prace, takie jak karczowanie pni i przygotowanie dalszego terenu, leżą już w gestii wykonawcy – dodaje.

Fot. Daniel Zaputowicz/TTM

Fot. Daniel Zaputowicz/TTM

Fot. Daniel Zaputowicz/TTM

Fot. Daniel Zaputowicz/TTM

Na razie trudno mówić o rewolucji w organizacji ruchu na drogach powiatu wejherowskiego. Pewne utrudnienia można już jednak odczuć. Tak jest np. na trasie między Sychowem a Milwinem, gdzie pojawia się dużo ciężkiego sprzętu. Oprócz spowolnień w ruchu, można mieć obawy, czy nie nastąpi degradacja infrastruktury.

Rozmawiamy z każdym wykonawców i podpisujemy w tym zakresie umowy. Wykonawcy prowadzą też badania nawierzchni. Albo zakładamy z góry, że pewne odcinki dróg zostaną zdegradowane, a wykonawca gwarantuje ich odnowienie, albo, w zależności od stwierdzonych strat, przewidujemy pokrycie kosztów przez wykonawcę – zaznacza Jacek Thiel, wicestarosta wejherowski.

Fot. Daniel Zaputowicz/TTM

Fot. Daniel Zaputowicz/TTM

Koszty w związku z inwestycją, chociaż nie bezpośrednio, poniosą także lokalne samorządy, które muszą zaplanować dojazdy do planowanych węzłów łączących drogi lokalne z przyszłą ekspresówką.

Taki dojazd mamy np. w Koleczkowie. Będzie to zjazd w drogę gminną, która łączy się z drogą wojewódzką nr 218. Podjęliśmy decyzję, że w celu usprawnienia ruchu, zostanie wybudowane rondo na wojewódzkiej 218-stce. Jako powiat chcemy nieco zmodyfikować przebieg ulicy Chylońskiej, tak aby włączyła się ona bezpośrednio w nowe rondo – dodaje Jacek Thiel.

Podobne inwestycje, chociaż o mniejszym zakresie, będą przygotowywane także w gminach Luzino i Łęczyce, czyli na odcinku, który już niedługo ma także wejść w fazę realizacji.

Trwa uzupełnianie dokumentów, co uwarunkuje uzyskanie kolejnej zgody ze strony wojewody na dalsze odcinki, czyli od Węzła Luzino do Węzła Bożepole. Prawdopodobnie pierwszy z tych odcinków zostanie uruchomiony około 20 stycznia – potwierdza Krzysztof Miotke.

Fot. Daniel Zaputowicz/TTM

Fot. Daniel Zaputowicz/TTM

Fot. Daniel Zaputowicz/TTM

Najważniejsze jest jednak zapewnienie ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawcy Trasy Kaszubskiej, o planowanym dochowaniu terminu realizacji całej drogi.

Na tę chwilę termin jest podtrzymany, czyli 26 lipca 2021 roku – podsumowuje Paweł Suwisz.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...