06.01.2020 10:30 0 raz

Pociągi sprawniej dojadą do portów w Trójmieście

Zdjęcie ilustracyjne, źródło: pixabay.com

Polskie Linie Kolejowe poprawiają dostęp do portów w Gdyni i Gdańsku. Aż 85 tysięcy pali ma zapewnić sprawny dojazd pociągów do gdańskiego portu. Rozpoczęły się też prace na terenie stacji Gdynia Port.

Jak podają kolejarze, na stacji Gdańsk Port Północny wzmacniany jest teren, a na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa budowana jest nowa nastawnia.

Pozwoli to na obsługę cięższych pociągów towarowych. W podłoże wbito już około 7200 betonowych pali, a docelowo będzie ich około 85 tys. Remontowane są stare tory oraz sieć trakcyjna. Wykonawca zgromadził na placu budowy m. in. ponad 5 tys. podkładów oraz prawie 160 tys. ton tłucznia, co odpowiada liczbie około 8 tys. samochodów ciężarowych - wylicza Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe

Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa budowana jest nowa nastawnia, w której zainstalowane będą nowe urządzenia i system sterowania ruchem kolejowym. Pozwoli on na sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych, kierowanych do gdańskiego portu.

Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów. Na stacji powstaje także nowy system odwodnienia. Przygotowane są materiały na kolejne prace. Na placu budowy zgromadzono m.in. ponad 56 tys. ton tłucznia, 57 tys. ton piasku, prawie 18 tys. metrów nowych szyn oraz ponad 45 tys. podkładów - dodał przedstawiciel kolei.

Projekt PKP Polskich Linii Kolejowych pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” to m. in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne – 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ulicy Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.

Z kolei prace na terenie stacji Gdynia Port poprawią jej przepustowość, co skróci czas obsługi pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa przewożonych towarów – zapewni to m.in. nowe lokalne centrum sterowania i montaż 356 rozjazdów.

Trwa demontaż starych torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej oraz wykonywane są prace ziemne. Pracownicy wykorzystują na budowie ponad 30 maszyn. Na potrzeby inwestycji zgromadzono ponad 120 tys. podkładów oraz ponad 210 tys. ton tłucznia - podaje Zieliński. - Na terenie stacji PLK w ramach projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” przebudują 115 km torów oraz zelektryfikują dojazdy do bram portu. Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz 2 przejazdy kolejowo – drogowe. Komunikację ułatwi m. in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych.

Inwestycje PLK w Gdańsku i Gdyni znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Pojadą dłuższe, nawet 740-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Łączna wartość trzech projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto. Prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie unijne - ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...