26.03.2019 14:15 15 mike/Pomorskie.eu

Rower MEVO oficjalnie wystartował

Fot. Marek Trybański/TTM

Na ten moment czekało wielu mieszkańców Pomorza. We wtorek (26 marca), w Sopocie oficjalnie zainaugurowano start pierwszego etapu systemu Roweru Metropolitalnego MEVO. W samym założeniu ma być on nie tylko ciekawostką – ma także skłonić mieszkańców do zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych. O tym, czy się to uda, przekonamy się co najmniej za kilka miesięcy.

Od tego, czy system MEVO sprawdzi się w 14 gminach, które w nim uczestniczą, w dużej mierze będzie decydowała jego sprawność. W początkowej fazie testowania nie była ona zadowalająca. Pierwotnie rower metropolitalny miał ruszyć 18 listopada 2018 roku. Niestety, ze względu na niepoprawnie funkcjonujący system poboru opłat, aplikację i sposób działania GPS, testy się przedłużyły. Zakończono je pomyślnie dopiero w marcu.

Fot. Marek Trybański/TTM

Fot. Marek Trybański/TTM

Fot. Marek Trybański/TTM

Fot. Marek Trybański/TTM

Jednym z największych wyzwań okazał się GPS. Było to niezwykle ważne z punktu widzenia użytkowników. Ze względu na fakt, że rowery można pozostawiać w dowolnym miejscu miast, działanie systemu GPS pozwalającego na precyzyjną lokalizację rowerów jest kluczowe. Zamawiający, Obszar Metropolitalny Gdańsk–Gdynia–Sopot, bardzo skrupulatnie, partia po partii, wybierał losowo rowery do testów, aby mieszkańcy mogli cieszyć się z jak najlepszego systemu – informował Jarosław Maciejewski z Obszaru Metropolitalny Gdańsk–Gdynia–Sopot.

We wtorkowej uroczystości przy sopockim molo wzięli udział przedstawiciele władz samorządowych z gmin, które uczestniczą w systemie roweru metropolitalnego. W uroczystości wzięli udział m.in. Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego; prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu: Aleksandra Dulkiewicz, Wojciech Szczurek i Jacek Karnowski, a także m.in.: Hanna Pruchniewska, burmistrz Pucka, Roman Kużel, burmistrz Władysławowa, Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy; Piotr Wittbrodt, zastępca burmistrza Rumi czy Krzysztof Hildebrandt, prezydent Wejherowa. Mieli oni okazję przetestować działanie systemu. Na specjalnie zwołanej konferencji prasowej przedstawiono sam system i to, czego należy się po nim spodziewać. Samorządowcy podzielili się swoimi pierwszymi wrażeniami.

Chyba nikt się nie spodziewał, że 100 procent rowerów będzie rowerami elektrycznymi. Mamy jedyny taki system w Polsce. Bardzo się z tego cieszę i dziękuję wszystkim, którzy pracowali nad uruchomieniem tego systemu – mówiła prezydent Gdańska.

Wierzymy, że rower miejski to przyszłość i zachęcamy wszystkich do korzystania z tego systemu – zachęcał Wojciech Szczurek.

cieszymy się, że Rumia również uczestniczy w tym systemie. Jest duże zainteresowanie, czego dowodem są liczne pytania mieszkańców o jego działanie – zaznaczył Piotr Wittbrodt.

Fot. Marek Trybański/TTM

Fot. Marek Trybański/TTM

Fot. Marek Trybański/TTM

Fot. Marek Trybański/TTM

Fot. Marek Trybański/TTM

Fot. Marek Trybański/TTM

Fot. Marek Trybański/TTM

Co warto wiedzieć?

  • Aby być użytkownikiem rowerów MEVO, należy zarejestrować się w systemie: przez stronę internetową, aplikację lub w biurze obsługi klienta. Kolejnym krokiem jest doładowanie konta. Po jego zasileniu od razu można wypożyczyć rower i płacić za taryfę minutową (10 gr/min) albo wykupić abonament.

Źródło: Rowermevo.pl

  • Rower można będzie zarezerwować przez aplikację. Pojazd będzie czekał na rowerzystę przez 15 minut. Samo wypożyczenie trwa jedynie kilka sekund. Na tylnym kole pojazdu znajduje się kod QR, który wystarczy zeskanować telefonem z aplikacją. Można też użyć karty RFID. Później następuje zwolnienie blokady, po czym już można ruszać w drogę.

Fot. Marek Trybański/TTM

  • Warto zwracać rowery na oficjalne stacje. To oznacza premię od operatora w wysokości 2 złotych. Jeśli pozostawimy rower poza oficjalną stacją, zostanie naliczona dodatkowa opłata (3 zł, niezależnie od taryfy). Natomiast pozostawienie pojazdu w miejscu niedozwolonym może nas kosztować kilkaset złotych. Aby zwrócić pojazd, należy założyć obręcz zamka na tylne koło. Po zamknięciu blokady rower zwraca się automatycznie.

Fot. Marek Trybański/TTM

  • Podczas jazdy można robić krótkie postoje, np. na wizytę w sklepie. Temu celowi służy opcja „Zaparkuj”, którą wybiera się z aplikacji. Ponowna jazda jest możliwa po wybraniu opcji „Wznów”.

Fot. Marek Trybański/TTM

  • Każdy rower jest wyposażony w silnik elektryczny, który ułatwia pokonywanie wzniesień. Warto jednak pamiętać, że pojazd waży ok. 30 kg, więc jest znacznie cięższy niż tradycyjny jednoślad poruszany wyłącznie siłą mięśni. Zdecydowanie lepiej prowadzi się go po równych nawierzchniach dobrej jakości, np. po ścieżkach rowerowych.

W pierwszy etapie będzie dostępnych ponad 1200 pojazdów, które będzie można znaleźć na 660 stacjach. Docelowo w skład systemu wejdzie 4080 rowerów na terenie 14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdańsk, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino, Sierakowice). Całkowita wartość projektu to 40 272 906 zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło 17 218 259 zł.

Mapę stacji MEVO, wraz z opcją wyszukiwania najbliższego roweru, można znaleźć tutaj.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...