Ministerstwo Infrastruktury wydało rozporządzenie na mocy którego maszyniści nie będą musieli już trąbić przed każdym przejazdem kolejowym. Osoby, które mieszkają w pobliżu linii kolejowych od lat skarżyli się na hałas. Obecnie kolejarze używają sygnału "baczność" także w nocy. Dzięki zmianom sygnał dźwiękowy stosowany będzie jedynie przy mniej widocznych przejazdach kolejowych.
Nowe przepisy wejdą w życie 17 października. Podobne rozwiązania z powodzeniem funkcjonują już w Czechach i na Słowacji. Pociągi nie zatrąbią już przed przejazdami strzeżonymi, ale tylko w miejscach gdzie zamontowane są rogatki i sygnalizacja świetlna oraz na przejazdach obsługiwanych przez dróżnika. Pociąg musi być także widoczny z drogi z odległości co najmniej 5 metrów.
Sygnał dźwiękowy będzie podawany przed przejazdami niestrzeżonymi oraz gdy jego użycie będzie uzasadnione. Dzięki temu zmniejszy się częstość trąbienia w pobliżu zabudowań.
Decyzję o podawaniu przez maszynistę sygnału "baczność" będzie podejmował zarządca infrastruktury kolejowej, ale po wcześniejszej analizie ryzyka.