07.04.2016 13:30 0 Redakcja/gdynia.pl

Gdyński port będzie obsługiwał duże statki oceaniczne

fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

W przyszłości do gdyńskiego portu zawijać będą duże statki kontenerowe, które obsługują bezpośrednie połączenia Europa - Azja. Możliwe będzie to dzięki kolejnej inwestycji pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych portu. - Hasło "Gdynia portem głębokowodnym" staje się rzeczywistością - informuje gdyński urząd.

Celem pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych portu jest umożliwienie zawijania do Gdyni dużych statków kontenerowych, których długość sięga aż 400 metrów.

  • Wszystkie dostępne prognozy przewidują, że do 2025 roku przeładunki kontenerów w Zatoce Gdańskiej powinny osiągnąć poziom 5 mln TEU, co oznacza ok. 142,5 % wzrostu w porównaniu z obrotami w 2014 roku. Gdynia pozostaje portem dowozowym, podczas gdy rynek żeglugowy zdecydowanie preferuje bezpośrednie połączenia transoceaniczne. Istnieje zatem potrzeba pilnego powiększenia parametrów infrastruktury portowej – komentuje wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Walery Tankiewicz.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ogłosił przetarg na przebudowę Obrotnicy nr 2. Zostanie ona oddana do użytku pod koniec 2017 roku. Pozwoli to na obsługę ładunków generowanych przez polską gospodarkę. Po zakończeniu inwestycji ogólna zdolność przeładunkowa kontenerów w gdyńskim porcie osiągnie ok. 2 mln TEU. Szacowany koszt inwestycji to ok. 30 mln euro.

  • Jeszcze niedawno w branży morskiej aktualne było powiedzenie, że największym polskim portem jest Hamburg, ponieważ to właśnie stamtąd trafiała do Polski lądem, z pominięciem polskich portów, ponad połowa kontenerów transportowanych morzem. Ten stan rzeczy oczywiście zmienia się dynamicznie od kilku lat i dzisiaj szacuje się, że jest to mniej niż jedna trzecia polskich obrotów. Tym niemniej nadal jest to wskaźnik zdecydowanie za wysoki i nadal jest wiele do zrobienia w tej walce - powiedział wiceprezes ZMPG Walery Tankiewicz. - Rozbudowa i unowocześnianie potencjału polskich portów oraz rozwój handlu zagranicznego są ze sobą nierozerwalnie związane i wzajemnie się stymulują. A końcowym efektem jest szybszy rozwój polskiej gospodarki, miejsca pracy i wyższe przychody budżetu państwa - dodaje.

Aktualnie planowane są również kolejne etapy inwestycji, które obejmują poszerzenie do 280 i pogłębienie do 17 metrów toru podejściowego, pogłębienie do 16 metrów akwenów wewnątrz portu i poszerzenie do 140 metrów wejścia wewnętrznego. W tym czasie port będzie już dysponował pięcioma nabrzeżami przystosowanymi do przyjmowania statków o zanurzeniu do 15 metrów - dwoma kontenerowymi i trzema masowymi.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...