Jacht Magnus Zaremba został zbudowany do badań w Antarktyce, a obecny rejs jest rejsem testowym, który ma potwierdzić, jak jednostka sprawdzi się w wysokich szerokościach geograficznych, na granicy lodu i morza.
Rejs jest nie tylko wyzwaniem sportowym, ale również próbą zgromadzenia danych naukowych dotyczących funkcjonowania morskich ekosystemów arktycznych i ich odpowiedzi na zmiany klimatyczne skutkujące topnienia pokrywy lodowej. Trasa rejsu przebiegająca wzdłuż granicy lodu pozwoli na zebranie prób organizmów roślinnych (fitoplankton) i zwierzęcych (zooplankton) zasiedlających strefę wód w bezpośrednim sąsiedztwie pól lodowych w okresie letnim i zimowym.
Prowadzenie prac badawczych z pokładu jachtu, choć trudniejsze niż z dużego statku naukowego, daje jednak możliwość zebrania materiałów w miejscach często niedostępnych dla dużych jednostek. Wyprawa ma się rozpocząć 5 lipca 2014. W ciągu 10 dni jacht ma dotrzeć do Reykiaviku, potem do NE Grenlandii, do granicy lodów, następnie wzdłuż granicy lodów, aż do Svalbardu. W Longearbyen - nastąpi wymiana załogi i powrót do kraju. Rejs jest planowany na około trzy miesiące. Magnus Zaremba jest jachtem żaglowym z pomocniczym silnikiem. W październiku i listopadzie 2013 roku przeszedł pomyślnie próby morskie.
Jednostka ma długość 17,3 m, szerokość 5,72 m, zanurzenie 2,83 m, zanurzenie minimalne 0,83m. Kadłub wykonany z aluminium morskiego, wnętrze z drewna jesionowego. Masa całkowita: 23 tony. Załoga 8 osób. Autonomiczność żeglugi na silniku do 3000 mil morskich, pod żaglami - 15000 mil morskich. Kształt kadłuba jest w kształcie spodka, ma podnoszony hydraulicznie kil o całkowitej masie 4,5 tony. Poza standardowym wyposażeniem elektronicznym: sonar i umieszczona na maszcie kamera telewizyjna.
Informacje o statku:
r/y Magnus Zaremba
Polski armator - Megas sp. zoo
Trasa: Gdańsk, Islandia, NE Grenlandia i ruta badawcza na E do Svalbard, ruta badawcza na N od Svalbard, powrót do Gdańska. Rejs ma trwać max 3 miesiące.
Załoga: