16.08.2012 18:00 0

Wodowanie monety i zwiedzanie okrętów

W sobotę, 18 sierpnia, w porcie wojennym w Gdyni-Oksywiu zostanie „wodowana” kolejna moneta NBP z wizerunkiem polskiego okrętu. Tym razem będzie to słynny okręt podwodny ORP „Orzeł”. Na uroczystość będzie mógł wejść każdy, gdyż tego dnia port wojenny zostanie otwarty dla wszystkich chętnych. Będzie można stać się posiadaczem nowej 2-złotówki (wymienić za ten sam nominał) i wejść na pokłady 6 okrętów oraz zapoznać się ze specjalistycznym wyposażeniem jednostek brzegowych. Port wojenny w Gdyni-Oksywiu będzie otwarty od godziny 10:00 do 14:00. 

Narodowy Bank Polski emituje już drugą monetę z wizerunkiem polskiego okrętu. Po emisji w kwietniu tego roku monety z wizerunkiem historycznego niszczyciela ORP „Błyskawica”, teraz rewers monety będzie zdobił okręt podwodny ORP „Orzeł” – jednostka, która wsławiła się spektakularną ucieczką z estońskiego portu Tallin i przedarciem się do Wielkiej Brytanii. „Wodowania” nowej monety dokona przedstawiciel Dowódcy Marynarki Wojennej oraz Dyrektor Oddziału Regionalnego NBP w Gdańsku.  Uroczystość rozpocznie się o godzinie 10:15 w porcie wojennym w Gdyni-Oksywiu, na pokładzie współczesnego okrętu podwodnego ORP „Orzeł”. Na nabrzeżu uruchomione zostanie stanowisko NBP, na którym każdy będzie mógł stać się posiadaczem nowej 2-złotówki (wymienić za ten sam nominał).  

Tego samego dnia, w sobotę, 18 sierpnia, od godziny 10:00 do 14:00 port wojenny w Gdyni-Oksywiu będzie otwarty dla wszystkich chętnych. Każdy będzie mógł uczestniczyć w wodowaniu nowej monety, a także wejść na pokłady 6 jednostek Marynarki Wojennej:  2 okrętów podwodnych ORP „Orzeł” i ORP „Sokół”, okrętu rakietowego ORP „Orkan”, trałowca ORP „Wdzydze” oraz 2 okrętów ratowniczych ORP „Lech” i ORP „Zbyszko”. Na nabrzeżu zaprezentują się również marynarze (wraz ze sprzętem specjalistycznym) z Grupy Nurków Minerów 13 Dywizjonu Trałowców, z patrolu rozminowania 43 Batalionu Saperów Marynarki Wojennej oraz Brzegowa Grupa Ratownictwa. Chociaż bramy portu zamknięte będą o godzinie 14:00, to wejście na pokłady okrętów będzie możliwe do godziny 16:00.  Wejście do portu wojennego bramą główną - Rondo Bitwy pod Oliwą, koniec ul. Śmidowicza, przy charakterystycznej śrubie okrętowej. Na terenie portu będzie można się poruszać w miejscach wskazanych przez służby ochrony. Na pokłady okrętów podwodnych, ze względów bezpieczeństwa, nie będą mogły wchodzić dzieci poniżej 12 roku życia.    

    Okręty, które będzie można zwiedzać 18 sierpnia:  

OKRĘT RAKIETOWY PROJEKTU 660 – polska MW posiada 3 okręty tego typu (ORP „Orkan”, ORP „Piorun”, ORP „Grom”). Przeznaczone są głównie do wykonywania ataków rakietowych na cele nawodne oraz ataków artyleryjskich do celów nawodnych i powietrznych. W operacjach morskich mogą być wykorzystane do prowadzenia działań ofensywnych, a także osłony zespołów okrętowych i szlaków komunikacyjnych, po których poruszają się jednostki transportowe. Mogą prowadzić operacje embarga, monitoringu, kontroli żeglugi i zwalczania zagrożeń asymetrycznych oraz działania typowo bojowe. Główne uzbrojenie okrętów stanowią rakiety RBS 15 Mk II. Okręty te będą w najbliższym czasie uzbrojone w rakiety najnowszej generacji - RBS 15 Mk III. Do zwiedzania udostępniony będzie ORP „ORKAN”.   Dane:

  • długość: 48,9 metra
  • zanurzenie: 2,2 metra
  • wyporność: 286  ton
  • napęd: 3 silniki wysokoprężne
  • prędkość: 36 węzłów   Uzbrojenie:

  • wyrzutnie rakiet przeciwokrętowych

  • wyrzutnia rakiet przeciwlotniczych
  • 1 armata uniwersalna kalibru 76 mm
  • 1 armata kalibru 30 mm     OKRĘT PODWODNY PROJEKTU 877E - ORP „ORZEŁ” – od 26 lat w służbie pod biało-czerwoną banderą. Przez ten czas przebył ponad 85 tysięcy mil morskich. Uczestniczył w krajowych i międzynarodowych manewrach na Bałtyku i na wodach Oceanu Atlantyckiego. Ciekawostką jest fakt, że jego kadłub zewnętrzny pokryty jest specjalną powłoką typu \"skóra delfina\" wykonaną z tworzyw sztucznych oraz pomalowaną specjalną farbą. Dzięki temu jest bardzo trudny do wykrycia przez obce stacje hydrolokacyjne i radarowe. Okręt może zanurzyć się na głębokość do 300 metrów. Okręty podwodne są jednym z najefektywniejszych środków bojowych wykorzystywanych na współczesnym teatrze działań morskich. Zapewniając największą skrytość działania są wykorzystywane m.in. do operacji rozpoznania, działań rozpoznawczo-uderzeniowych, uderzeniowych, a także do przerywania i tworzenia blokad morskich oraz osłony zespołów okrętów nawodnych.   Dane:

  • długość: 72,6 metra

  • zanurzenie: 6,5 metra
  • wyporność: 2460  ton (nawodna) 3180 ton (podwodna)
  • napęd:  2 silniki wysokoprężne
  • 1 silnik elektryczny
  • prędkość: nawodna: 12 węzłów
  • podwodna: 17 węzłów   Uzbrojenie:

  • 6 wyrzutni torpedowych

  • możliwość stawiania min morskich     OKRĘTY PODWODNE TYPU KOBBEN – Zostały one wyprodukowane w latach 1964 – 67 w niemieckiej stoczni Rheinstahl - Nordseewerke w Emden. Pełną, kompleksową modernizację okręty przeszły w latach 90-tych. W latach 2002 – 2004 cztery jednostki typu Kobben, w formie daru rządu Norwegii, zostały przekazane Polsce wraz z pakietem logistycznym - ORP „”Sokół’, „Sęp”, „Bielik”, „Kondor”. Okręty podwodne są jednym z najefektywniejszych środków bojowych wykorzystywanych na współczesnym teatrze działań morskich. Zapewniając największą skrytość działania są wykorzystywane m.in. do operacji rozpoznania, działań rozpoznawczo-uderzeniowych, uderzeniowych, a także do przerywania i tworzenia blokad morskich oraz osłony zespołów okrętów nawodnych. Do zwiedzania udostępniony zostanie ORP „SOKÓŁ”.   Dane:

  • długość: 47,2 metra

  • szerokość: 4,9 metra
  • zanurzenie: 4,7 metra
  • wyporność: 430 ton
  • maksymalna głębokość zanurzenia: 200 metrów
  • prędkość maksymalna nawodna: 12 węzłów
  • prędkość maksymalna podwodna: 18 węzłów   Uzbrojenie:

  • 8 wyrzutni torped 533 mm     TRAŁOWIEC BAZOWY PROJEKTU 207 – polskie siły morskie posiadają siedemnaście jednostek tego typu. Stanowią one trzon sił przeciwminowych Marynarki Wojennej, a do ich zadań należy zapewnienie bezpieczeństwa siłom własnym w rejonach, w których może wystąpić zagrożenie minowe. Przeznaczone są również do zapewnienia swobodnego przejścia transportu morskiego przez akwen, na którym stwierdzono użycie uzbrojenia minowego. Ciekawostką jest to, że w konstrukcji kadłuba i pokładu tych jednostek zastosowano laminat poliestrowo-szklany. Dzięki temu ograniczono wpływ pola magnetycznego na środowisko morskie i zwiększono bezpieczeństwo bierne okrętu (jednostka jest praktycznie „niewidoczna” dla min magnetycznych).

Do zwiedzania udostępniony zostanie trałowiec ORP „WDZYDZE”.   Dane:

  • długość: 38,5 metra;
  • zanurzenie: 1,7 metra;
  • wyporność: 216  ton;
  • napęd: 2 silniki wysokoprężne;
  • prędkość: 14 węzłów.   Uzbrojenie:

  • trały kontaktowe i niekontaktowe;

  • stacje hydroakustyczne;
  • morski zestaw rakietowo-artyleryjski, składający się z podwójnej armaty 23 mm i podwójnej wyrzutni rakiet przeciwlotniczych.     OKRĘT RATOWNICZY PROJEKTU 570M – Marynarka Wojenna posiada na wyposażeniu dwa okręty tego typu (ORP „Lech” i ORP „Piast”). Przeznaczone są one do udzielania pomocy innym jednostkom, w tym przede wszystkim załogom okrętów podwodnych. Mogą prowadzić prace podwodne, holować uszkodzone jednostki, ściągać je z mielizny, walczyć z pożarami, przeciekami oraz udzielać pomocy medycznej. Za pomocą specjalnych pontonów mogą także wydobywać zatopione obiekty z dna morskiego. W 1991 roku przez 6 miesięcy ORP „Piast” brał udział w operacji \"Pustynna Burza\" na Zatoce Perskiej wchodząc w skład sił koalicyjnych wraz z ORP „Wodnik”. W 1993 roku jako pierwszy okręt Marynarki Wojennej uczestniczył w międzynarodowych ćwiczeniach pod kryptonimem „BALTOPS”.

Do zwiedzania udostępniony zostanie ORP „LECH”.   Dane:

  • długość: 72,6 metra
  • zanurzenie: 4,1 metra
  • wyporność: 1600  ton
  • napęd: 2 silniki wysokoprężne
  • prędkość: 17 węzłów   Wyposażenie Ratownicze:

  • zdalnie sterowane pojazdy podwodne

  • dzwon nurkowy
  • komora dekompresyjna
  • łódź ratownicza
  • winda holownicza
  • pontony wydobywcze do podnoszenia z dna zatopionych przedmiotów.     OKRĘT RATOWNICZY PROJEKTU 5002 (B823) – w skład polskich sił morskich wchodzą dwa okręty tego typu – ORP „Zbyszko” i ORP „Maćko”. Przeznaczone są do prowadzenia prac podwodnych i wykonywania zadań nurkowych oraz poszukiwawczo-ratowniczych. Oba mogą udzielać pomocy poszkodowanym w wypadkach na morzu. Dodatkowo w razie potrzeby mogą udzielać pomocy jednostkom zagrożonym pożarem. Są w stanie zasilać w energię elektryczną jednostki pozbawione w skutek awarii własnego źródła zasilania. Mogą również ściągać z mielizny i holować uszkodzone jednostki o wyporności maksymalnej do 1000 ton.

Do zwiedzania udostępniony zostanie ORP „ZBYSZKO”.   Dane:

  • długość:  35 metra
  • zanurzenie: 3,7 metra
  • wyporność: 380  ton
  • napęd: 1 silnik wysokoprężny
  • prędkość: 11 węzłów   Wyposażenie Ratownicze:

  • zespoły sprężarkowe wysokociśnieniowe i niskociśnieniowe

  • komora dekompresyjna
  • urządzenia do cięcia i spawania podwodnego
  • wciągarka holownicza 6 ton i specjalny hak holowniczy
  • łódź robocza
  • 2 działka wodno-pianowe, 2 wytwornice piany lekkiej

Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...