09.09.2024 11:30 44 TS
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na modernizację linii kolejowej nr 202, łączącej Gdynię z Lęborkiem. W ramach inwestycji ma powstać m.in. wiadukt pod torami w Wejherowie na węźle 'Zryw'.
Budowa Węzła 'Zryw' ('śmiechowo') rozpoczęła się pod koniec 2022 roku i początkowo polegała na przygotowaniu placu samej budowy tj. wyburzono budynek przy ul. Gdańskiej, przygotowano teren, i przystąpiono do prac ziemnych.
— Mamy już gotowy węzeł 'Kwiatowa', teraz czekamy na węzeł 'Zryw'. To co miasto miało zrobić to zostało już zakończone. Został do zrobienia jeszcze parking, który w tym roku zrealizujemy - mówi w rozmowie z Twoją Telewizją Morską Krzysztof Hildebrandt, prezydent Wejherowa. - Po stronie kolei został do wykonania bezkolizyjny węzeł pod torami. Jest to przez nas wyczekiwana inwestycja. To o co prosiliśmy PKP, żeby węzeł 'Zryw' zrealizowali w pierwszej kolejności. Dla nikogo z mieszkańców Wejherowa nie jest zrozumiałe, że miasto swoje skończyło, a nie można przejeżdżać między jedną, a drugą częścią miasta, bo nie ma jeszcze wiaduktu - podkreśla prezydent.
Inwestycja zostanie przeprowadzona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 202, łączącej Gdynię z Lęborkiem. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych.
— Powstaną też nowe przystanki m.in. tam, gdzie jest ul. Sucharskiego, powstanie przystanek Wejherowo-Bolszewo, ale i z drugiej strony miasta Wejherowo-Wschód mniej więcej tam, gdzie jest ul. Elizy Orzeszkowej. Cieszymy się z tego, bo to spowoduje, że Wejherowo będzie bardziej skomunikowane - zaznacza prezydent Wejherowa.
Ponadto modernizacja linii kolejowej obejmować będzie przebudowę wszystkich istniejących stacji i przystanków kolejowych (Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork Mosty i Lębork).
Projekt zakłada również budowę zupełnie nowych przystanków kolejowych: Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór. Inwestycja umożliwi także zwiększenie ilości pociągów na tej trasie.
— Lepszą przepustowość trasy i dojazdy do aglomeracji trójmiejskiej zapewnią drugi tor na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork oraz dwa tory tzw. aglomeracyjne na odcinku Rumia – Wejherowo jako przedłużenie linii kolejowej nr 250. Prace obejmą również przebudowę sieci trakcyjnej, torów i obiektów inżynieryjnych na odcinku 55 km, co przełoży się na sprawne podróże pociągiem. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy się dzięki zastąpieniu przejazdów kolejowo – drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi – wyjaśnia Rusłana Krzemińska, rzeczniczka prasowa spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Po zrealizowaniu wszystkich prac pociągi pojadą znacznie szybciej.
— Skróci się czas podróży między miastami o około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Inwestycja przygotuje możliwość rozbudowy linii do prędkości pociągów do 200 km/h, w ramach planowanego oddzielnego zadania w zakresie zabudowy systemu ETCS/ERTMS – zaznacza Rusłana Krzemińska z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Zakończenie wartej ponad 3 miliardy złotych inwestycji (całej modernizacji linii) planowane jest do końca 2029 roku. Na realizacje projektu kolej otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027.
Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Chcecie aby nasza redakcja zajęła się jakimś tematem? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z naszą redakcją za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.