24.04.2024 11:00 46 TS
W Wejherowie mają powstać nowe tunele dla samochodów i podziemne przejścia pod torami dla pieszych. O tych i innych planowanych inwestycjach opowiada prezydent Wejherowa Krzysztof Hildebrandt w rozmowie w programie 'Gość Dnia' w radio Norda FM.
Wolą wyborców udało się panu zdobyć mandat zaufania na kolejne pięć lat.
Krzysztof Hildebrandt: Chcę przede wszystkim podziękować tym, którzy głosowali na mnie, ale i wszystkim tym, którzy poszli zagłosować, bo to święto demokracji. To ważne, żeby w tym święcie wszyscy brali udział. Niemniej to też dla mnie ważna chwila. Tak zwany projekt Wejherowo jest dla mnie bardzo istotny i chcę go dalej zrealizować. Potrzebna była mi jeszcze ta kadencja, która pozwoli tak naprawdę zamknąć ten projekt. Potem będzie trzeba przejść do nowego stylu funkcjonowania miasta. Ale te kluczowe inwestycje dla Wejherowa jesteśmy w stanie zrealizować w tej kolejnej kadencji. I to jest bardzo istotne.
Jak pan widzi Wejherowo za pięć lat?
Krzysztof Hildebrandt: Przede wszystkim co będzie dla nas ważne, to uczestniczenie razem z PKP w całości inwestycji, która będzie przechodzić przez Wejherowo. Będą dokładane dwa kolejne tory i będą zamykane wszystkie przejścia. W związku z tym musimy zrobić tak, żeby była możliwość bezkolizyjnego przemieszczania się między jedną a drugą częścią miasta. Na pewno poprawi to bezpieczeństwo. Oprócz tego będziemy chcieli, żeby teren, który znajduje się między koleją a byłą drogą numer sześć maksymalnie, gdzie jest to możliwe był przeznaczony na parkingi. A tych ciągle brakuje. Jeżeli one powstaną, to też ułatwi życie w mieście. I to są takie najistotniejsze rzeczy. Natomiast w wyniku rozmów z mieszkańcami zwracają oni uwagę na to, żeby zauważalnie poprawiała się sytuacja w miejscach, w których mieszkają. Chodzi przede wszystkim o remonty dróg. Te inwestycje będą systematycznie realizowane. Tam, gdzie są drogi gruntowe, to najczęściej będą układane z płyt. Ten sposób, który teraz realizujemy razem z chodnikami jest bardzo ciekawy i można powiedzieć, że bardzo ekologiczny. Ale potrzebne są też miejsca na rekreacje. Wspominaliśmy o Blizie. Złożyliśmy wniosek. Liczymy na dofinansowanie i na to, że w tym roku rozpoczniemy tę inwestycję. Są też inne miejsca, jak np. boisku przy ‘piątce’ czy słynna już ‘Waza’, która też będzie realizowane w tej kadencji. Tych rzeczy będzie bardzo dużo. Niemniej powstaną też nowe projekty. Nie miałem tej świadomości i myślę, że koło 30 proc. mieszkańców Wejherowa ma pieski. W związku z tym potrzebne są parki, czyli miejsca, w których psy mogłyby przebywać.
Wrócę jeszcze do tej zapowiedzi odnośnie kolei. Przez lata w przestrzeni mówi się o tym, że kolei chce dążyć do tego, aby nie było żadnych rogatek w Wejherowie. Jeżeli ich nie będzie to co wtedy? W tej chwili mamy dwa tunele, a w trakcie robiony jest trzeci.
Krzysztof Hildebrandt: Patrząc od strony zachodniej jest przejazd na ul. Sucharskiego. Ten przejazd zostanie zamknięty i będzie zastąpiony tunelem mniej więcej na wysokości skrzyżowania w Bolszewie. Tam na wprost pod torami będzie tunel, który będzie wychodził na dzisiejszą ulicę Wejherowską i będzie łączył się z ul. Sucharskiego. Kolejny tunel, który jest realizowany to jest Kwiatowa, a wcześniej jeszcze jest Węzeł 'Działki'. Ten węzeł dzisiaj nie jest przewidziany do przebudowy. Ale docelowo tam powinien powstać wiadukt nad torami. To jest raczej pieśń przyszłości. Idąc dalej, to tunel na Sienkiewicza zostanie zmodernizowany. Konstrukcja tego przejazdu jest taka, że będzie tylko wyremontowany. Nie będą zmienione jego parametry. Przejazd na ul. Puckiej będzie zamknięty. Tam będzie przejście dla pieszych pod ziemią. W wyniku tego powstanie nowy przejazd w formie tunelu łączący ul. 12 Marca pod peronem Nanice w kierunku ul. Pomorskiej. To będzie przejazd bezkolizyjny z wyjściami na perony. Jeżeli chodzi o 12 Marca, to kolei rozważa, czy to będzie tylko podziemne przejścia dla osób czy łącznie z przejazdem samochodów. Dzisiaj jeszcze nie ma tej ostatecznej decyzji. Są rozważane dwa warianty. Odnośnie węzła ‘Zryw’ jest on w trakcie realizacji. Tam będzie tunel i przejścia dla pieszych łącznie z wyjściami na peron i budową dużego parkingu.
Tylko o węźle 'Działki' powiedział pan, że to pieśń przyszłości. W przypadku pozostałych to te inwestycją mogą zostać zrealizowane podczas najbliższej kadencji?
Krzysztof Hildebrandt: Zgodnie z porozumieniem, które zawarliśmy z koleją, na którym są podpisy wszystkich decydentów, powinno to zakończyć się do 2027 roku. Kolej mówi, że da radę. Chociaż ja znając życie i doświadczenie to mam wątpliwości, że to uda się zrealizować do tego roku. My, jako miasto, będziemy przygotowani. Zapewne będą poślizgi, jak to w inwestycjach kolejowych najczęściej bywa. Niemniej najważniejsze, że zaczną prace. Przetarg na te inwestycje ma zostać ogłoszony w w drugim kwartale bieżącego roku.
Wspomniał pan też o mniejszych inwestycjach, które znalazły się w pana programie. Nie sposób też nie wspomnieć o pana kontrkandydacie, który miał duże poparcie. Czy będą panowie chcieli spotkać się i porozmawiać o pomysłach? A może będą panowie ze sobą współpracować w radzie miasta?
Krzysztof Hildebrandt: Z mojej strony na pewno będzie zaproszenie do współpracy. Uważam, że właśnie po to kandydujemy do rady miasta czy na funkcję prezydenta, żeby zrobić coś na rzecz miasta. Obiecujemy, że słuchamy mieszkańców, że chcemy dla nich dobrze, to róbmy to dla nich. Możemy wspólnie to wypracować. Trochę mnie martwi to, że pytając mojego kontrkandydata o tematy finansowe, to widziałem, że nie za bardzo jest w tym zorientowany. Jednak wszystko opiera się o pieniądze i planując budżet, to trzeba dobrze przygotować. Ale liczę, że przy zaproszeniu do współpracy jesteśmy w stanie pracować nad wieloma rzeczami. Myślę, że to byłoby tylko z korzyścią dla mieszkańców Wejherowa.
POSŁUCHAJ CAŁEJ ROZMOWY: Gość Dnia w Norda FM - Krzysztof Hildebrandt
Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Chcecie aby nasza redakcja zajęła się jakimś tematem? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z naszą redakcją za pośrednictwem strony facebookowej, strony na X i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.