12.03.2024 11:00 25 TS

Mają powstać nowe perony w powiecie wejherowskim. 'Zwiększą dostęp do kolei w tej części województwa pomorskiego'

źródło: Nadmorski24.pl (archiwum)

W ramach modernizacji linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork w powiecie wejherowskim mają powstać nowe perony. - Zwiększą dostęp do kolei w tej części województwa pomorskiego - informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór - to są robocze nazwy przystanków, które mają zostać wybudowane w powiecie wejherowskim. Ponadto przebudowane mają zostać wszystkich przystanki i stacje na trasie, w tym stacje Lębork i Wejherowo.

Budowa przystanków planowana jest w ramach modernizacji linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork. Przetarg - jak informuje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A - ma zostać ogłoszony w drugim kwartale 2024 roku.

Zbudowany zostanie drugi tor na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork oraz dwa tory tzw. aglomeracyjne na odcinku Rumia – Wejherowo - mówi Przemysław Zieliński, z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Prace obejmą także przebudowę sieci trakcyjnej, torów i obiektów inżynieryjnych, co przełoży się na sprawne podróże pociągiem. Modernizacja linii zwiększy komfort podróżnych w codziennych podróżach do pracy lub szkoły, a także na trasie Trójmiasto - Szczecin. Poprawi się także przepustowość linii, dzięki czemu będzie lepszy dojazd do aglomeracji trójmiejskiej.

Jak dodaje Zieliński prace obejmą także przebudowę sieci trakcyjnej, torów i obiektów inżynieryjnych.

Co przełoży się na sprawne podróże pociągiem. Modernizacja linii zwiększy komfort podróżnych w codziennych podróżach do pracy lub szkoły, a także na trasie Trójmiasto - Szczecin. Poprawi się także przepustowość linii, dzięki czemu będzie lepszy dojazd do aglomeracji trójmiejskiej - wyjaśnia pracownik PKP PLK.

Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń, ma skrócić się czas podróży między miastami.

Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Inwestycja przygotuje możliwość rozbudowy linii do prędkości pociągów do 200 km/h – w ramach planowanego oddzielnego zadania w zakresie zabudowy systemu ETCS/ERTMS - podkreśla Zieliński.

Zakończenie robót planowane jest w 2029 r. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027.

Zmiany na dworcu głównym w Rumi

W ramach realizacji projektu „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują również przebudowę stacji Rumia. W zakres prac wejdzie m.in. przebudowa peronów i budowę trzeciego, nowego peronu, na które z przejścia podziemnego, łączącego stację z ul. Towarową, prowadzić będą windy.

Sprawą zainteresowała się m.in. rumska Konfederacja, która z pytaniami m.in. o budynek dworca kolejowego, zwróciła się do PKP PLK.

Budynek dworca w Rumi nie jest objęty modernizacją w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk”, ze względu na fakt, że Spółka nie zarządza ww. budynkiem. W ramach projektu przewidziana jest modernizacja infrastruktury kolejowej na stacji Rumia będącej w zarządzie Spółki, tj.: układu torowego wraz podtorzem i odwodnieniem oraz budowa trzech peronów wraz z dojściami do peronów (do peronów zewnętrznych (nr 1 i 3) zaprojektowano dojścia w poziomie terenu oraz poprzez projektowane przejście podziemne, natomiast do peronu nr 2 wyłącznie z wykorzystaniem przejścia podziemnego) wraz z zabudową oświetlenia - czytamy w piśmie przesłanym do Piotr Skelnika z Konfederacji w Rumi w listopadzie 2023 roku.

Projekt przewiduje też m.in. montaż urządzeń Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), urządzeń megafonowej informacji pasażerskiej, sygnalizacji czasu oraz tablic wizualnej informacji pasażerskiej.

Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z naszą redakcją za pośrednictwem strony facebookowej, strony na X i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...