01.09.2023 15:00 15 Tomasz Smuga
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku podsumowała drugą turę spotkań dotyczących wariantów dróg do miejsca planowanej budowy elektrowni jądrowej w gminie Choczewo. W raporcie przedstawiono między innymi wnioski oraz opinie mieszkańców.
Za nami druga tura spotkań z mieszkańcami w sprawie drogi do atomówki. Zorganizowane zostały w czerwcu 2023 roku w Zespole Szkolno-Przedszkolny w Choczewie oraz Zespole Szkolno-Przedszkolny w Łęczycach. Podczas spotkań zaprezentowano opracowane warianty przebiegu projektowanej drogi krajowej na odcinku Lubiatowo – S6. Natomiast sami mieszkańcy mogli zadać nurtujące ich pytania i złożyć wnioski. W raporcie opublikowano 13. opinii wraz z odpowiedziami. Jeden z nich dotyczył hałasu. Wnioskodawcy sugerowali, aby 'drogę krajową od miejscowości Jackowo i Kopalino oddzielić pasem drzew o długości nie mniej niż 100 m oraz ekranami dźwiękochłonnymi, żeby zachować rekreacyjny charakter tego miejsca'.
— W zakresie koncepcji przeprowadzona zostanie analiza akustyczna i na jej podstawie zostaną przewidziane odpowiednie środki ochrony akustycznej, jeśli będą przekroczenia hałasu w wyniku użytkowania drogi. Projekt zakłada również wykonanie nasadzeń - czytamy w odpowiedzi GDDKiA.
Była też prośba, aby droga powiatowa biegnąca przez Pużyce nie była podłączona do projektowanej drogi krajowej oraz aby w tej miejscowości wykonać ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi powiatowej.
— Podłączenie drogi w tej lokalizacji zostało skonsultowane z zarządcą dróg powiatowych i jest uzasadnione ze względu na funkcję i jej bezpieczeństwo. Droga bez tego skrzyżowania miałaby przebieg bez połączeń i zjazdów na długości 12,5 km. Zarządca drogi nie wnioskował o ciąg pieszo-rowerowy. Stwierdzamy również brak takiej infrastruktury w ciągu istniejącej drogi - odpowiadają drogowcy.
ZOBACZ TEŻ: Podsumowali spotkania z mieszkańcami w sprawie drogi do atomówki
GDDKiA odpowiedziało też na wniosek dotyczący wykonania dróg wewnętrznych z bitumu.
— Drogi dojazdowe, obsługujące nieruchomości przyległe do projektowanej drogi krajowej, zaplanowane zostały jako gruntowe o nawierzchni z kruszywa ze względów przyrodniczych oraz techniczno-funkcjonalnych (małe natężenia ruchu, główną funkcję tych dróg stanowi dojazd do pól uprawnych) - czytamy w raporcie.
Pełen raport dostępny jest TUTAJ.
Przypomnijmy, że trasa ma połączyć S6 na węźle Łęczyce z przyszłą lokalizacją elektrowni jądrowej w gminie Choczewo. Ma to być droga jednojezdniowa, o parametrach klasy GP - droga główna ruchu przyspieszonego. Jest to klasa obowiązująca na nowych drogach krajowych, niebędących drogami szybkiego ruchu.
GDDKiA
Jak przebiegają drogi w poszczególnych wariantach?
Wariant 1, czyli tzw. 'czerwony' przebiega po wschodniej stronie miejscowości Żelazno, drugi 'fioletowy' po zachodniej części. Budowa drogi podzielona będzie na dwa zadania. Pierwsze obejmuje 11-kilometrowy odcinek od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej 213, a drugi 17-kilometrowy odcinek od DW213 do S6.
Przypominamy, że czekamy na Państwa sygnały i informacje. Można kontaktować się z nami za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.