01.02.2023 13:00 2 PM/GDDKiA
Za budową drogi do atomówki w różnych wariantach opowiedziało się łącznie 476 mieszkańców, natomiast przeciwko 722 osoby. GDDKiA po spotkaniach z mieszkańcami przygotowało korekty wariantów drogi, która ma prowadzić do elektrowni jądrowej.
Przypomnijmy, że trwa projektowanie nowej drogi krajowej. Trasa ma połączyć S6 na węźle Łęczyce z przyszłą lokalizacją elektrowni jądrowej w gminie Choczewo. Ma to być droga jednojezdniowa, o parametrach klasy GP - droga główna ruchu przyspieszonego. Jest to klasa obowiązująca na nowych drogach krajowych, niebędących drogami szybkiego ruchu.
W listopadzie w tej sprawie mieszkańcy gminy Choczewo mieli możliwość spotkania z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podczas rozmów oraz po spotkaniach mogli przedstawić swoje opinie w zakresie zaproponowanych przez GDDKiA wariantów przebiegu drogi krajowej na odcinku Lubiatowo – droga ekspresowa S6.
W trakcie spotkań rozdawano formularze, na których można było zapisać swoją opinię i przekazać je bezpośrednio na spotkaniu.
— Większość zgłoszonych opinii wyrażała jedynie stanowisko za lub przeciw poszczególnym wariantom. Część z przesłanych opinii zawierała dodatkowe wnioski, z których do najczęściej powtarzających się należały: odsunięcie projektowanej trasy możliwie najdalej od zabudowy, wprowadzenie możliwych korekt trasy ze względu na ochronę lasów, zadbanie o akustyczną ochronę mieszkańców, zadbanie o stosowną liczbę przejść dla zwierząt, obawa o pogorszenie warunków życia mieszkańców w związku z utratą walorów estetycznych gminy - czytamy w raporcie końcowym ze spotkań informacyjnych w gminie Choczewo i Łęczyce.
Opinie przedstawiły również samorządy.
— Wpłynęła wspólna opinia trzech samorządów - starostwa powiatowego w Wejherowie, gminy Łęczyce oraz gminy Choczewo. Wszystkie samorządy stwierdziły, że korzystny jest wariant drugi do miejscowości Zwartowo, następnie korzystniejszy jest wariant pierwszy, który nie wykorzystuje istniejących korytarzy dróg powiatowych. Gmina Choczewo wydała dodatkowo opinię, w której jako korzystniejszy wskazała wariant drugi z uwagą, aby nie korzystać z istniejących dróg powiatowych. Urząd marszałkowski również wydał opinie, w której zasugerował poprowadzenie drogi w śladzie nieczynnej linii kolejowej nr 230. Stwierdził ponadto, że wariant drugi mniej ingeruje w obszary chronione, zwłaszcza w okolice rezerwatu Pużyckie Łęgi. Zwrócił uwagę na konieczność poprawy nośności sieci dróg lokalnych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich), które do czasu wybudowania drogi krajowej będą wykorzystywane do budowy elektrowni – czytamy w raporcie końcowym ze spotkań informacyjnych w gminie Choczewo i Łęczyce.
Jak informuje GDDKiA, zespół projektantów wraz z zamawiającym przeprowadzili analizę wszystkich opinii i wprowadzono odpowiednie korekty w przebiegi wariantów, które były możliwe pod względem technicznym.
Czytaj również: Po wnioskach mieszkańców wprowadzili korekty wariantów drogi do atomówki
Pełny raport jest dostępny na tej stronie.
Ostateczny wybór wariantu do realizacji nastąpi w 2024 roku.