04.12.2022 10:47 1 WH/Port Gdańsk
Pod koniec listopada oficjalnie rozpoczęła się budowa trzeciego nabrzeża Baltic Hub w Porcie Gdańsk. Dzięki tej inwestycji Baltic Hub będzie największych terminalem kontenerowym na Bałtyku i jednym z największych w Europie.
Na uroczystym otwarciu budowy pojawił się Marek Gróbarczyk - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
— Dzięki nowej inwestycji, Baltic Hub będzie już nie tylko największym terminalem kontenerowym na Bałtyku, ale także jednym z największych w Europie. Inwestycja o wartości ok. 2 mld zł, zostanie oddana do użytku w 2024 r. Ale już w ciągu najbliższych miesięcy terytorium lądowe Polski powiększy się o 36 hektarów - informuje Port Gdańsk.
To trzecie nabrzeże głębokowodne w gdańskim porcie. Baltic Hub na początku swojej działalności, czyli w 2007 r. posiadał jedno głębokowodne nabrzeże, osiągając roczną zdolność przeładunkową na poziomie 500 tys. TEU. Dziś jest hubem na Bałtyku, z dwoma głębokowodnymi nabrzeżami i wynikiem ok. 2,1 mln przeładowanych TEU w 2021 r. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę 4 statków jednocześnie. Baltic Hub stał się bramą transportową do Europy Środkowo-Wschodniej obsługując Niemcy oraz rynki pozbawione dostępu do morza takie jak Czechy, Słowację, czy Węgry. Do terminalu zawija ponad 600 statków rocznie, w tym 100 największych kontenerowców świata.
— Jeszcze 10 lat temu Polska nie figurowała jako znaczący kraj w przeładunkach kontenerowych. Dzisiaj rozpoczynamy historyczną inwestycję budowy największego portu kontenerowego. Myślę, że to nie jest ostatni słowo, ponieważ plany rozwoju Baltic Hub są ambitne - mówi podczas wydarzenia Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki morskiej.
Dyrektor generalny Baltic Hub Charles Baker, opowiadając o rozpoczynającej się budowie, zapewniał, że Baltic Hub jak i partnerzy będą realizować inwestycję przy zachowaniu najwyższych standardów, dotyczących ochrony środowiska.
Pełne zakończenie inwestycji planowane jest na koniec drugiego kwartału 2025 roku. Ale T3 będzie otwarty dla działalności komercyjnej już po zakończeniu pierwszej fazy budowy, czyli w pierwszej połowie 2024 roku. Zdolność przeładunkowa Baltic Hub zwiększy się wówczas o 1,5 mln do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie.