12.05.2022 08:01 0 Materiał Partnera Materiał partnera

Filtr oleju w samochodzie. Jak go wybrać i wymienić?

Materiał Partnera

Czym w ogóle są filtry oleju? Są to urządzenia, które oczyszczają olej z różnych zanieczyszczeń i cząstek, które mogą pochodzić ze środowiska zewnętrznego. Dzięki zastosowaniu filtrów proces przekształcania środka smarnego w mieszaninę ścierną ulega znacznemu spowolnieniu. Bez niego olej szybko traci swoje właściwości użytkowe, negatywnie wpływając na pracę cylindrów, pierścieni olejowych i łożysk.

Filtry oleju stosowane w samochodach osobowych mają podobną konstrukcję. Element filtrujący, sprężyna, zawory obejściowe i zwrotne są umieszczone wewnątrz obudowy w kształcie kielicha. Obudowa ma kilka otworów wlotowych rozmieszczonych na obwodzie górnej części oraz jeden otwór wylotowy. W wylocie znajduje się gwint do montażu filtra oleju. Na zewnątrz znajduje się również gumowy o-ring, którego jedynym zadaniem jest zapobieganie wyciekom oleju przez połączenie. Element filtrujący jest zwykle wykonany ze specjalnego impregnowanego kartonu, który jest składany w harmonijkę i zwijany. Ma to na celu zwiększenie powierzchni roboczej, ponieważ im jest ona większa, tym lepiej olej jest oczyszczany i tym dłużej filtr będzie działał. Istnieją trzy główne systemy oczyszczania stosowane w silnikach samochodowych. Filtr oleju o pełnym przepływie jest najczęściej spotykany w samochodach osobowych. W tym przypadku element filtrujący jest włączony do głównego przewodu olejowego. Przy każdym uruchomieniu silnika cały olej przechodzi przez filtr za pośrednictwem pompy olejowej. Mniej powszechne są konstrukcje z filtrem oleju o częściowym przepływie, który jest podłączony równolegle do przewodu olejowego. Ten typ filtra przepuszcza przefiltrowany olej fragmentarycznie, uzyskując czystość podczas pracy ciągłej. Filtry kombinowane łączą oba urządzenia i są stosowane w ciężkich silnikach samochodów ciężarowych z silnikiem Diesla. Wielu właścicieli samochodów zastanawia się, czy można wymienić filtr bez wymiany oleju. Odpowiedź jest prosta: można. Ponieważ prawie cały smar w niedziałającym silniku znajduje się w skrzyni korbowej, a jego poziom jest poniżej rury rozgałęziającej, do której przykręcony jest filtr oleju, podczas wykonywania tej operacji traci się tylko to, co znajduje się w wyjętym filtrze (w samochodach osobowych około 200 ml). Jeśli poziom oleju jest prawidłowy, po wymianie nie trzeba nawet uzupełniać oleju w silniku.

Procedurę tę można przeprowadzić na przykład w przypadku wątpliwości co do jakości filtra. Jeśli olej trzeba wymienić po 2-3 tys. km, lepiej zrobić wszystko za jednym razem. Przed wymianą filtra należy pamiętać, że każdy producent ma inny układ. W związku z tym kolejność czynności przy montażu nowego elementu jest inna, z uwzględnieniem umiejscowienia urządzeń w przestrzeni pod maską. Istnieje jednak kilka wspólnych czynności, które wykonują wszyscy właściciele bez wyjątku.

Jak rozpoznać, kiedy konieczna jest wymiana filtra?

Niektórzy kierowcy wolą instalować nowe filtry według określonego schematu. Z drugiej strony, jeśli będziesz je wymieniać w odpowiednim czasie co 10 000 km, podzespoły silnika będą działać znacznie dłużej. Pierwsze sygnały alarmowe wskazujące na konieczność zamontowania nowego egzemplarza filtra powietrza są następujące.

  1. Wzrost zużycia paliwa bez wyraźnej przyczyny technicznej (średnio o 15-20 procent).

  2. Znaczne obniżenie osiągów jednostki napędowej.

  3. Wzrost stężenia dwutlenku węgla w układzie wydechowym.


Czytaj również: