14.10.2020 15:00 7 NW/Port Gdynia

Port Gdynia z rządowym wsparciem

Źródło: Port Gdynia/Facebook

Sejm zdecydował o dokapitalizowaniu portów kwotą obligacji w wysokości 1 mld zł. Ma to zwiększyć kapitał zakładowy portów i pozwolić na budowę strategicznych elementów infrastruktury, zapewniających dostęp do portów. Skorzysta na tym Port Gdynia.

Papiery wartościowe w wysokości 150 mln euro ma otrzymać Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Środki zostaną wykorzystane na budowę falochronu zewnętrznego, który jest niezbędny do poprawy warunków nawigacyjnych.

Budowa falochronu daje perspektywę na dalszy, dynamiczny rozwój portu. Jedną ze strategicznych inwestycji Portu Gdynia jest Port Zewnętrzny – czytamy na oficjalnej stronie gdyńskiego portu.

Głębokowodny Port Zewnętrzny powstanie w oparciu o istniejące Nadbrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Rośnie konkurencja rynkowa, dlatego jego budowa stała się koniecznością. Prognozuje się również popyt na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, które mówią o wzroście do poziomu ok. 9,5 mln TEU w 2050 roku.

Wiele portów na świecie jest realizowanych w formule Partnerstwa Publiczno-Prawnego, jest jak najbardziej właściwa, gdyż zapewnia finansowanie, z założenia jest o wiele bardziej efektywna, niż realizacja w formule tradycyjnej, badania wykazują, że takiego typu inwestycje są o wiele szybsze. Co najważniejsze, tego typu inwestycje muszą być korzystne dla szeroko pojętego interesu publicznego. Każdorazowo przeprowadza się dogłębne analizy i rozmawia z potencjalnymi partnerami – to wszystko w przypadku Portu Zewnętrznego zostało zrobione. Wyniki analiz jednoznacznie wskazują, że formuła PPP inwestycji Port Zewnętrzny jest optymalna – mówi Alina Sarnacka, specjalistka ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Dla Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Port Zewnętrzny jest priorytetem. Powstać ma ponad 700 nowych miejsc pracy na samym terminalu o ponad 4200 w otoczeniu branżowym. Wpływy do budżetu państwa szacowane są na ok 3 do nawet 4 mld zł rocznie.

Jest to ostatni moment, aby przystąpić do realizacji tego projektu, który jest inwestycją na dekady. Nie możemy patrzeć na nią pod kątem popytu z perspektywy roku czy dwóch, jeżeli ma on nam służyć przez 30, 40, czy nawet 50 lat. Czas najwyższy, abyśmy zaczęli realizować duże projekty w formule PPP w Polsce i ten projekt idealnie się do tego przedsięwzięcia nadaje – mówi Maciej Ziomek, przedstawiciel firmy doradczej EY.

Budowa Portu Zewnętrznego jest jedną ze strategicznych inwestycji wspieranych przez polski Rząd i została wyszczególniona w uchwalonej w ubiegłym roku specustawie o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych, czytamy na port.gdynia.pl. Koszt tej inwestycji szacowany jest na 1,5 mld zł.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...