14.10.2020 15:00 7 NW/Port Gdynia
Sejm zdecydował o dokapitalizowaniu portów kwotą obligacji w wysokości 1 mld zł. Ma to zwiększyć kapitał zakładowy portów i pozwolić na budowę strategicznych elementów infrastruktury, zapewniających dostęp do portów. Skorzysta na tym Port Gdynia.
Papiery wartościowe w wysokości 150 mln euro ma otrzymać Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Środki zostaną wykorzystane na budowę falochronu zewnętrznego, który jest niezbędny do poprawy warunków nawigacyjnych.
– Budowa falochronu daje perspektywę na dalszy, dynamiczny rozwój portu. Jedną ze strategicznych inwestycji Portu Gdynia jest Port Zewnętrzny – czytamy na oficjalnej stronie gdyńskiego portu.
Głębokowodny Port Zewnętrzny powstanie w oparciu o istniejące Nadbrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Rośnie konkurencja rynkowa, dlatego jego budowa stała się koniecznością. Prognozuje się również popyt na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, które mówią o wzroście do poziomu ok. 9,5 mln TEU w 2050 roku.
– Wiele portów na świecie jest realizowanych w formule Partnerstwa Publiczno-Prawnego, jest jak najbardziej właściwa, gdyż zapewnia finansowanie, z założenia jest o wiele bardziej efektywna, niż realizacja w formule tradycyjnej, badania wykazują, że takiego typu inwestycje są o wiele szybsze. Co najważniejsze, tego typu inwestycje muszą być korzystne dla szeroko pojętego interesu publicznego. Każdorazowo przeprowadza się dogłębne analizy i rozmawia z potencjalnymi partnerami – to wszystko w przypadku Portu Zewnętrznego zostało zrobione. Wyniki analiz jednoznacznie wskazują, że formuła PPP inwestycji Port Zewnętrzny jest optymalna – mówi Alina Sarnacka, specjalistka ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
Dla Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Port Zewnętrzny jest priorytetem. Powstać ma ponad 700 nowych miejsc pracy na samym terminalu o ponad 4200 w otoczeniu branżowym. Wpływy do budżetu państwa szacowane są na ok 3 do nawet 4 mld zł rocznie.
– Jest to ostatni moment, aby przystąpić do realizacji tego projektu, który jest inwestycją na dekady. Nie możemy patrzeć na nią pod kątem popytu z perspektywy roku czy dwóch, jeżeli ma on nam służyć przez 30, 40, czy nawet 50 lat. Czas najwyższy, abyśmy zaczęli realizować duże projekty w formule PPP w Polsce i ten projekt idealnie się do tego przedsięwzięcia nadaje – mówi Maciej Ziomek, przedstawiciel firmy doradczej EY.
Budowa Portu Zewnętrznego jest jedną ze strategicznych inwestycji wspieranych przez polski Rząd i została wyszczególniona w uchwalonej w ubiegłym roku specustawie o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych, czytamy na port.gdynia.pl. Koszt tej inwestycji szacowany jest na 1,5 mld zł.