08.10.2020 19:30 7 NW/Gdynia.pl
Węzeł integracyjny Gdynia Chylonia powoli nabiera kształtów. Zakończyła się realizacja parkingu podziemnego. Ten ma docelowo zostać połączony z dojściem na perony, co zapewni wygodę pasażerom. Na parkingu znaleźć ma się miejsce dla 140 kierowców i prawie 50 rowerzystów. Na ukończenie prac musimy poczekać jeszcze przynajmniej rok.
Prace nad budową węzła integracyjnego w pobliżu dworca kolejowego w Gdyni-Chyloni rozpoczęły się rok temu. Póki co udało się zakończyć kolejny etap budowy – podziemny parking. Dzięki tej inwestycji kierowcy, chcący zmienić środek transportu na szybką kolej miejską będą mogli blisko dworca pozostawić swoje pojazdy. Tym samym mniej zatłoczone będzie centrum miasta.
– To będzie nowa jakość przestrzeni publicznej i zachęta do pozostawienia samochodu w domu lub w tym miejscu, na parkingu naziemnym lub podziemnym. Bardzo liczę na zmianę postaw i jeszcze częstsze korzystanie z transportu publicznego, który konsekwentnie rozwijamy i promujemy. Wierzę, że dla nas wszystkich, dla gdynian, troska o środowisko jest priorytetem – mówił Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podczas rozpoczęcia budowy w 2019 roku.
Inwestycja ma być gotowa za około rok. Do tego czasu powstać mają naziemne miejsca postojowe, zadaszony parking dla rowerów, nowe drogi rowerowe, przystań dla taksówek i pętla trolejbusowo-autobusowa. Plany zakładają także przebudowę jezdni, aby komunikacja z węzłem była możliwa każdym środkiem transportu, czytamy na gdynia.pl. Pojawią się też ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami – czytelne tablice informacyjne, winda, fakturowane przejścia dla pieszych.
Prace posuwają się cały czas naprzód, mimo trudnych czasów i pandemii.
– Wykonawca napotyka na pewne trudności realizacyjne, będące konsekwencją pandemii Covid-19, a związane między innymi z organizacją robót w sposób zapewniający bezpieczny dystans wśród pracowników na budowie, utrudnionym bezpośrednim kontaktem z instytucjami i podmiotami, z którymi z uwagi na formułę kontraktu jest zobowiązany do uzgadniania w szczególności sposobu realizacji robót. Wykonawca dokłada jednak wszelkich starań, aby napotykane trudności nie powodowały opóźnień w realizacji inwestycji. Do dnia dzisiejszego wykonawca nie przedstawił konkretnych, uzasadnionych wniosków o zmianę terminu zakończenia robót z powodu COVID-19 – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Łączna wartość projektu to 88 414 081 złotych. Wydatki kwalifikowane w projekcie to 53 651 240 zł, a 40 238 430 zł pochodzi z dofinansowania ze środków UE (Fundusz Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020).