22.07.2019 13:00 6 Kwt/mat.prasowe

Przełom w sprawie budowy Drogi Czerwonej

fot. Wojciech Jakubowski/gdynia.pl

W miniony piątek (19 lipca) sejm jednogłośnie przyjął nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich. Jest to bardzo ważne wydarzenie dla Gdyni. Dzięki tej ustawie drogi dostępowe do portów morskich będą zaliczone do tzw. dróg krajowych. Szanse na budowę Drogi Czerwonej przez państwo bardzo wzrastają.

Przyjęcie nowelizacji ustawy przez rząd oznacza przełom w drogowym układzie Gdyni – niezwykle kosztowną Drogę Czerwoną, która ma zapewnić dojazd ciężkiemu tranzytowi do portu morskiego, będą mogły sfinansować środki pochodzące z budżetu państwa. Do tej pory na przeszkodzie w realizacji projektu, który miał zapewnić spójność infrastruktury transportowej, stały ograniczenia finansowe samorządu. Koszt inwestycji oszacowano wstępnie na kwotę 1,3 mld zł.

Droga Czerwona w końcu będzie mogła być zbudowana i poprawiać logistykę towarową Portu Gdynia, ale także komunikację drogową w samym mieście – mówi minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Regulacja jest niezwykle ważna dla miasta, które swój rozwój gospodarczy od początku wiąże z portem. Dziś gdyński port jest jednym z trzech strategicznych portów morskich i jednocześnie jedynym, który nie ma połączenia z systemem dróg krajowych.

Trzeba podkreślić, że dotąd istotnie ruch do i z portu odbywał się po drogach przeznaczonych do obsługi mieszkańców, a nie ciężkiego transportu. W efekcie, zarówno mieszkańcy, jak i kierowcy ciężarówek tracili nerwy i pieniądze w korkach, a przeciążone jezdnie co chwilę wymagały remontów. Brak Drogi Czerwonej dla portu stanowi barierę rozwojową, a dla mieszkańców – niezasłużone utrapienie. Bardzo dziękuję Panu Ministrowi oraz wielu innym zaangażowanym w sprawę osobom za starania i determinację w realizacji tego celu – powiedział Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Droga Czerwona to trasa ekspresowa, która ma połączyć gdyński port z Obwodnicą Trójmiasta i ma być powiązana z drogą Via Maris. Ta z kolei ma się zaczynać w Chyloni i połączyć obwodnicę z Władysławowem. Droga Czerwona ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego. Natomiast Via Maris ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...