11.01.2019 11:10 0 Kwt/BLMW
Śmigłowiec pokładowy SH-2G z Bazy Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni odbywa czwartą w historii misję w ramach Sił Odpowiedzi NATO. Załoga SH-2G będzie odbywać służbę z pokładu fregaty ORP Gen. Kazimierz Pułaski.
Jeszcze tylko do końca miesiąca fregata pozostaje w gotowości do użycia w macierzystym porcie w Gdyni-Oksywiu.
– Śmigłowiec pokładowy Kaman SH-2G Super Seasprite, stanowiący integralną część systemu uzbrojenia fregaty, wraz z kilkunastoosobowym, wytypowanym do udziału w SON komponentem lotniczym znajduje się w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. Następnie śmigłowiec wraz z załogą oraz personelem technicznym zaokrętowany zostanie na pokład fregaty, która dołączy do SNMG-1 w norweskim porcie Bergen. Dowódcą komponentu lotniczego fregaty jest kmdr ppor. pil. Sebastian Bąbel. W skład komponentu wchodzą piloci, nawigatorzy-operatorzy systemów poszukiwawczo-uderzeniowych oraz specjaliści służby inżynieryjno-lotniczej zabezpieczający wykonywanie obsług bieżących, napraw oraz operacji startów i lądowań na pokładzie okrętu – czytamy na stronie BLMW Gdynia.
W trakcie pięciomiesięcznego rejsu załogi śmigłowca będą w pełnej gotowości do poszukiwania i niszczenia okrętów podwodnych, prowadzenia rozpoznania celów nawodnych, poszukiwania i ratowania życia, a także zaopatrywania własnych jednostek pływających. Po tym czasie fregata wraz ze śmigłowcem przez kolejne sześć miesięcy pozostanie w gotowości do użycia w ramach SNMG-1.
Przypomnijmy, że w lutym 2017 roku załoga 43. Oksywskiej Bazy Lotnictwa Morskiego wraz z bazującym na pokładzie ORP Kościuszko śmigłowcem SH-2G uczestniczyła w międzynarodowych manewrach pod kryptonimem TG-17. Zimowe warunki na północnych wodach przy kole podbiegunowym, walka z okrętami nawodnymi i podwodnymi, a także odpieranie ataków szybkich łodzi. Między innymi takie wyzwania czekały wówczas załogę fregaty rakietowej. W lipcu i sierpniu 2016 roku ORP Kościuszko wraz z komponentem lotniczym wszedł w skład Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 2. Zadaniem załogi było przeciwdziałanie nielegalnemu przemytowi ludzi drogą morską w rejonie Morza Egejskiego.
Kaman SH-2G Super Seasprite jest dwusilnikowym morskim śmigłowcem wielozadaniowym, w układzie klasycznym z czteropłatowym wirnikiem głównym i czterołopatowym śmigłem ogonowym. Śmigłowiec jest wyposażony w radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy do wykrywania okrętów podwodnych – wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz detektor anomalii magnetycznych.