04.01.2019 10:50 9 mike/CUPT
Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformowało o pozyskaniu ogromnego wsparcia z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 o wartości 4,5 miliarda złotych. Łącznie podpisano 11 umów na dofinansowanie inwestycji drogowych, kolejowych i morskich o wartości 8 miliardów złotych. Wśród nich jest też 11 dworców na linii kolejowej nr 213 z Redy do Helu.
Pod koniec 2018 roku podpisano umowę, która gwarantuje dofinansowanie w skali całego kraju budowy bądź modernizacji 59 dworców kolejowych. Jedenaście z nich leży wzdłuż linii helskiej. Chociaż wspomniana linia jest obecnie w dobrym stanie technicznym i została zmodernizowana w 2015 roku, bolączką jest brak elektryfikacji oraz niezadowalający stan infrastruktury, przede wszystkim obiektów dworcowych. Tych w ogóle nie ma w Chałupach i Żelistrzewie. To się jednak ma zmienić w ciągu najbliższych trzech lat.
Modernizacja dworców kolejowych w powiecie puckim ma kosztować ponad 76 milionów złotych, z czego wartość dofinansowania z Unii Europejskiej to ponad 52 miliony złotych. Jak podaje CUPT, projekt zakłada modernizację lub budowę 11 obiektów dworcowych wzdłuż linii kolejowej nr 213:
– całkowicie nowe obiekty systemowe powstaną w Chałupach i Żelistrzewie;
– w Juracie zostanie rozebrany istniejący dworzec i wybudowany nowy, systemowy;
– w Helu (Kuźnicy), Jastarni, Mrzezinie, Pucku, Swarzewie, Redzie, Swarzewie i Władysławowie istniejące obiekty zostaną przebudowane i zmodernizowane.
Projekt powinien zostać zrealizowany do końca 2021 roku. Jeśli chodzi o nowe obiekty, powstaną one w ramach projektu Innowacyjnych Dworców Systemowych (IDS), który jest już kontynuowany od kilku lat. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.