30.11.2018 11:20 9 mike/UM Rumia

Metamorfoza peronu w Rumi-Janowie to dopiero początek zmian

Fot. archiwum/mat. pras.

Jeszcze kilkanaście miesięcy temu przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Rumi-Janowie był jednym z bardziej niedoinwestowanych na całej trasie z Wejherowa do Gdańska. Obecnie pasażerowie mogą już korzystać z nowoczesnych, funkcjonalnych i estetycznych rozwiązań. W czwartek (29 listopada) ruszyły procedury technicznego odbioru peronu. Ich zakończenie będzie oznaczać możliwość przystąpienia do drugiego etapu budowy węzła integracyjnego.

Brak zadaszenia, asfaltowa nawierzchnia i schody niedostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej – tak jeszcze w 2016 roku wyglądał peron w Rumi-Janowie. Zarówno ze strony pasażerów, jak i władz miasta nie brakowało głosów, że przystanek wymaga gruntownego remontu.

Fot. archiwum

Fot. archiwum

Fot. archiwum

W czerwcu 2016 roku podpisano umowę na wykonanie dokumentacji technicznej i uzyskanie pozwolenia na budowę węzłów integracyjnych w obrębie miasta. Ważną częścią tej inwestycji była modernizacja przystanku w Janowie.

Fot. archiwum

Przez kolejnych kilkanaście miesięcy trwała gruntowna przebudowa peronu Rumia-Janowo. W międzyczasie władze miasta poinformowały o rozstrzygnięciu projektu zakładającego budowę nowego węzła integracyjnego. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Fot. archiwum

Pasażerowie mogli obserwować postępy modernizacji przystanku SKM w tej dzielnicy miasta i stopniowo korzystać z nowych udogodnień. Na peronie pojawiło się m.in. zadaszenie, bezpieczne schody i kładki dla pieszych, a także windy. Prace, które kosztowały około 10 milionów złotych, były realizowane przez spółkę PKP SKM w Trójmieście.

Potrzeba realizacji tej inwestycji była jednym z powodów, dla których przed laty zdecydowałem się starać o mandat radnego. Bardzo długo mieszkańcy tej części miasta czekali na nową infrastrukturę stacji – podkreśla Ariel Sinicki, przewodniczący rady miejskiej. – Zdajemy sobie sprawę, iż stacja nie jest jeszcze w stu procentach gotowa do użytku, ale już teraz jest to ogromne udogodnienie dla mieszkańców – dodaje.

Mat. pras.

Mat. pras.

W praktyce odbiór techniczny będzie oznaczał zakończenie pierwszego etapu inwestycji, którym jest realizacja węzła integracyjnego. Kolejny etap, który będzie kosztował kilkadziesiąt milionów złotych, to budowa chodników, parkingów z obu stron linii kolejowej, zatok autobusowych, ścieżek rowerowych, parkingu dla rowerów, a także stworzenie tunelu doprowadzającego komunikację zbiorową do dworca PKP. Wszystko to spowoduje, że powstanie funkcjonalny i spójny system transportu publicznego.

My, jako miasto, w drugiej kolejności będziemy realizowali tunel – przypomina Michał Pasieczny, burmistrz Rumi. – Powstanie ponad 200 miejsc parkingowych, zarówno od strony ulicy Gdańskiej, jak i drogi krajowej numer sześć – dodaje.

Mat. pras.

Mat. pras.

Zgodnie z planami PKP, w ciągu kilku lat Rumia będzie dysponować łącznie trzema nowoczesnymi stacjami kolejowymi: Janowo, dworzec główny i Biała Rzeka. Ten ostatni powstanie w ramach modernizacji linii kolejowej nr 202, która ma się rozpocząć w 2020 roku.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...