W tym roku aura zdecydowanie sprzyja letniemu wypoczynkowi nad Bałtykiem. Nie tylko turyści są zadowoleni z tegorocznych wakacji, ale i branża turystyczna. Na Pomorze przyjeżdżają goście z całego kraju, rezerwacje pobytów nadal napływają.
Gorący lipiec i optymistyczne prognozy na sierpień pozwalają twierdzić, że to będzie kolejny już bardzo dobry sezon turystyczny. Gospodarka turystyczna Pomorza jest w świetnej kondycji, a motorem jej jest niewątpliwie coroczny wzrost ruchu turystycznego. Efekt Mistrzostw UEFA Euro 2012 w Gdańsku? Na pewno tak, ale wpływ na to ma również wiele innych czynników.
– Dogodne połączenia komunikacyjne, wysoka jakość usług, konkurencyjność cenowa oraz zintegrowane działania promocyjne sprawiają, że region pomorski staje się coraz chętniej wybieranym miejscem wypoczynku nie tylko przez Polaków, ale również i przez gości z zagranicy. W roku 2012 Pomorze odwiedziło 6,6 mln turystów, rok 2013 zamknęliśmy liczbą 7,7 mln. Taka dynamika wzrostu na przestrzeni zaledwie jednego roku jest imponująca. To wynik, na który branża i środowisko turystyczne ciężko pracowały i pracują przez cały czas – komentuje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Przeważającą część przyjeżdżających na Pomorze w sezonie letnim stanowią turyści z Polski, jednakże obserwujemy znaczne zwiększenie ruchu zagranicznego. Tylko w minionym roku ruch przyjazdowy turystów ze Szwecji w stosunku do roku 2012 wzrósł aż o 10 proc., a z Norwegii – o ponad 15 proc., co przekładając na liczby pokazuje, iż Pomorze przyjęło w 2013 roku ok. 1,7 mln turystów z zagranicy, a więc ponad 20 proc. więcej niż w roku 2012. Nie bez znaczenia dla dynamiki wzrostu są prowadzone od kilku lat intensywne działania promocyjne na rynkach, z którymi region posiada bezpośrednie połączenia komunikacyjne.
– Współpraca z przewoźnikami nie tylko usprawnia komunikację marketingową, ale również pozwala zwiększać zasięg kampanii. Taki model współpracy przekłada się również na rentowność połączeń i sprzyja rozwojowi siatki komunikacyjnej – dodaje marszałek Mieczysław Struk.
Tylko w ubiegłym roku przewoźnik WizzAir przewiózł na trasach ze Skandynawii ponad 750 tys. Pasażerów, podczas gdy w roku 2012 liczba ta kształtowała się na poziomie 570 tys. Również AirBerlin odnotował wyższe obłożenie samolotów, które od 2012 roku zwiększyło się o 37 proc. i kształtuje się na poziomie 46 tys. pasażerów rocznie. Szerszą ekspansję na rynek szwedzki zapewnia kooperacja z przewoźnikiem promowym Stena Line, który w minionym roku na trasie Karlskrona – Gdynia – Karlskrona przewiózł ponad pół miliona pasażerów. – Komunikacja marketingowa opiera się na starannie wyselekcjonowanych tematach, wpisujących się w preferencje odbiorców, a optymalnie dobrane narzędzia pozwalają dotrzeć z informacją do odpowiednich grup odbiorców – dodaje Marta Chełkowska, prezes PROT.
Z jakim wynikiem zakończy się zatem mijający rok, czas pokaże. Przed nami jeszcze miesiąc wakacyjnych szaleństw i płynne przejście w sezon jesienno-zimowy, który również z każdym roku zyskuje na atrakcyjności.