W piątek, 21 czerwca, z okazji Światowego Dnia Hydrografii będzie można zobaczyć i wejść na pokład okrętu hydrograficznego Marynarki Wojennej – ORP „Heweliusz”. Jest to jednostka wykonująca prace sondażowe, hydrograficzne, meteorologiczne i oceanograficzne na rzecz bezpiecznej żeglugi, a także na potrzeby gospodarki morskiej.
Okręt zacumuje przy molo, w basenie Prezydenta w Gdyni. Będzie otwarty w godzinach od 09:00 do 17:00.
Światowy Dzień Hydrografii (WHD – World Hydrography Day) został ustanowiony w efekcie działań Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO), która podczas odbywanej w 2002 roku Międzynarodowej Konferencji Hydrograficznej, podjęła decyzję o rozpoczęciu starań, zmierzających do uznania przez Organizację Narodów Zjednoczonych corocznego Światowego Dnia Hydrografii. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych, w dniu 29 listopada 2005 roku, przyjęło Rezolucję A/60/30, akceptującą ideę „Światowego Dnia Hydrografii”, wyznaczając jednocześnie dzień obchodów na 21 czerwca. Dzień 21 czerwca został wybrany dla upamiętnienia powołania w 1921 roku w Monako Międzynarodowego Biura Hydrograficznego.
Światowy Dzień Hydrografii organizowany jest w Polsce od roku 2006. Od tego czasu służby hydrograficzne Marynarki Wojennej (Biuro Hydrograficzne MW i Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego MW) organizują konferencje naukowe oraz prezentacje wyposażenia hydrograficznego. W tym roku, z tej właśnie okazji będzie można zobaczyć i wejść na pokład jednego z dwóch, dużych okrętów hydrograficznych Marynarki Wojennej – ORP „Heweliusz”. Jest to jednostka przeznaczona do prowadzenia prac sondażowych, hydrograficznych, meteorologicznych i oceanograficznych. Do służby w MW weszła w 1982 roku. W trakcie swojej 30-letniej służby na morzu okręt brał udział w wielu krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach, rejsach naukowo-badawczych, szkoleniowych oraz sondażowych. Przebył ponad 150 tysięcy mil morskich spędzając na morzu około 1600 dni. Realizował wiele różnych zadań dla potrzeb MW oraz współpracował z cywilnymi instytucjami na rzecz gospodarki narodowej.
W 1984 roku ORP „Heweliusz” współdziałając z Instytutem Geologii Morza PAN poszukiwał złóż kruszywa budowlanego w rejonie Darłowa. W 1990 roku okręt odbył najdłuższy w dotychczasowej historii rejs – ekspedycję na Antarktydę. Celem rejsu był przewóz XIII Wyprawy Antarktycznej PAN do polskiej stacji na wyspie King George oraz zabezpieczenie transportu zaopatrzenia. W styczniu 1993 roku podczas pełnienia dyżuru bojowego okręt uczestniczył w akcji poszukiwawczo-ratowniczej po katastrofie promu „Jan Heweliusz”.
Głównym zadaniem ORP „Heweliusz” jest realizacja prac hydrograficznych. Tysiące mil morskich przebytych w ramach prowadzenia pomiarów batymetrycznych i hydrologicznych, poszukiwania oraz weryfikacji wraków, przeszkód nawigacyjnych i innych obiektów podwodnych przyczyniły się do wydania wielu map morskich i wzbogaciły bazy danych BHMW. W 2004 roku, po odnalezieniu wraku statku “Steuben”, okręt zrealizował identyfikację wraku za pomocą pojazdu podwodnego ROV. W latach 2006 oraz 2010 okręt prowadził na M. Północnym poszukiwania wraku ORP “Orzeł”, zaginionego podczas działań w okresie II wojny światowej. ORP „Heweliusz” cyklicznie realizuje rejsy naukowo-badawcze z udziałem specjalistów BHMW, Centrum Operacji Morskich oraz pracowników IMGW. W trakcie tych rejsów okręt gromadzi dane środowiskowe na potrzeby bazy oceanograficznej BHMW, publikacji nautycznych oraz realizuje monitoring prac Światowego Systemu Ostrzeżeń Nawigacyjnych. Od 2005 roku okręt zabezpiecza realizację rejsów hydrograficzno-badawczych w rejonie Bałtyku Południowego z pracownikami i studentami Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego. W swojej historii okręt wielokrotnie reprezentował biało-czerwoną banderę w portach na całym świecie. Od roku 2007 okrętem dowodzi kmdr ppor. Grzegorz Kokosiński.