PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na zakup 25 nowych wagonów pasażerskich, które od 2014 roku w pociągach TLK obsługiwać będą trasę Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Gdynia. Wykonawcą zamówienia będzie poznański producent H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Wartość kontraktu wyniesie 175 029 000,00 zł brutto z czego połowa środków ma pochodzić z UE. Od dnia zawarcia umowy Wykonawca będzie miał nie więcej niż 18 miesięcy na realizację zamówienia. Zamówienie nowych, 25 wagonów jest pierwszym takim zakupem spółki od 2008 roku. Codziennie przewoźnik oferuje w swoich pociągach ponad 60 000 miejsc. Zakup nowych wagonów zwiększy tę pulę o 1500.
Przedmiotem projektu jest zakup 25 wagonów pasażerskich, przeznaczonych do obsługi przez PKP Intercity trasy Wrocław – Poznań – Inowrocław – Bydgoszcz – Tczew - Gdynia pociągami kategorii TLK (Twoje Linie Kolejowe). Zakupiony tabor będzie oferował odpowiedni dla tej kategorii pociągów komfort podróży oraz będzie przystosowany do obsługi osób niepełnosprawnych. Zakupione wagony będą spełniały wymagania wyszczególnione w specyfikacjach TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności dla kolei), w tym wagony będą przystosowane do prędkości nie mniejszej niż 160 km/h.
„Rozstrzygnięcie przetargu na zakup 25 nowych wagonów, jak i ostatnio podpisana umowa na modernizację 68 wagonów to efekt realizacji polityki taborowej, którą PKP IC rozpoczęła jeszcze na początku zeszłego roku. Dzięki intensywnemu programowi naprawczemu dzisiaj dysponujemy 1700 wagonami. Kolejny etap w naszej strategii to modernizacje i zakupy nowego taboru. PKP IC w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat zaoferuje zupełnie nowy standard podróży” – powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
PKP Intercity przeznaczyło na sfinansowanie zamówienia kwotę do 188 mln zł brutto. W przetargu została złożona jedna oferta firmy H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych na kwotę 175 mln zł brutto, przy czym przy finansowaniu zamówienia przewoźnik zamierza pozyskać środki z Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w kwocie 65 mln zł netto.
Od dnia zawarcia umowy Wykonawca będzie miał nie więcej niż 18 miesięcy na realizację zamówienia.
PKP Intercity aktualnie realizuje projekty taborowe na kwotę 580 mln euro. W realizacji inwestycji taborowych przewoźnik aktywnie aplikuje i wykorzystuje środki Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013. W lipcu br. przewoźnik podpisał umowę na dofinansowanie ze środków unijnych projektu modernizacji 68 wagonów pasażerskich dla trasy Przemyśl – Szczecin. Wartość całkowita inwestycji to prawie 180 mln złotych, z czego ponad 60 mln pochodzić będzie z Unii Europejskiej. 8 sierpnia br. PKP Intercity podpisało kolejną umowę na dofinansowanie, tym razem budowy centrum serwisowego dla 20 składów zespołowych Pendolino. Całkowita wartość inwestycji to około 155,7 mln zł brutto (38,4 mln euro), z czego 63,3 mln zł pochodzić będzie również z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W 2011 roku spółka wykonała naprawy rewizyjne 890 wagonów oraz 59 lokomotyw, w sumie za kwotę ponad 160 mln zł. W 2012 roku PKP Intercity zaplanowało naprawy rewizyjne ponad 1000 wagonów i 150 lokomotyw. Strategia taborowa do 2014/15 roku zakłada, że docelowo przewoźnik dysponować będzie: 1700 wagonami, 300 wagonami specjalizowanymi, 200 lokomotywami do 120 km/h, 50 lokomotywami manewrowymi, 70 lokomotywami 160/200 km/h, 20 składami zespołowymi HS RST.