Spośród wszystkich wypadków samochodowych w Polsce te na przejazdach stanowią co prawda nieduży odsetek, ale jednocześnie są najbardziej tragiczne w skutkach – liczba ofiar przypadająca na pojedynczy wypadek jest bowiem trzykrotnie wyższa.
Jak wynika z zeszłorocznego raportu NIK o bezpieczeństwie ruchu drogowego w Polsce, zagrożenia na przejazdach kolejowych znajdują się w niechlubnej szóstce najczęstszych przyczyn wypadków. W zdecydowanej większości (w 98% przypadków) wynikają one z niedostatecznej ostrożności kierowców.
Masa samej lokomotywy wynosi ok. 70 ton. Przyjmując, że przeciętny samochód osobowy waży 1,3 tony zderzenie z lokomotywą jest równoznaczne ze zderzeniem z ponad 50 autami naraz. A przecież najczęściej lokomotywa nie jedzie samodzielnie, tylko ciągnie za sobą conajmniej kilka wagonów, a w przypadku pociągów towarowych dodatkowo ciężkie materiały.
Symulacja pokazującą zderzenie z pociągiem:
Na przestrzeni ostatnich lat liczba wypadków samochodowych na przejazdach kolejowych zmniejszyła się, ale cały czas niepotrzebnie ginie w ten sposób wielu ludzi. Jak wynika z danych zgromadzonych przez "Bezpieczny przejazd" w 2011 r. doszło do 205 wypadków na przejazdach, w ktorych rannych zostało 46 osób, a 32 zginęły. Bieżącego roku (do czerwca) odnotowano 107 wypadków, w ktorych poszkodowanych zostało 19 osób, a 15 zginęło.
W Polsce znajduje się ponad 12 tysięcy przejazdów kolejowych. Kategoryzuje się je według poziomu zabezpieczeń jaki oferują. Przejazdy kategorii A są najlepiej strzeżone – chronione przez pracowników kolei, rogatki zamykające całą szerokość jezdni oraz chodnik, wyposażone są także w sygnalizację świetlną. Obejmują one ok. 21% wszystkich przejazdów. Pierwsze miejsce pod względem częstości występowania zajmują jednak te niestrzeżone – kategorii D. Stanowią one ponad 60% ogółu i nie posiadają urządzeń ostrzegawczych. Oznaczone są jedynie znakiem drogowym. Nie trudno się domyślić, że to właśnie na tego typu przejazdach dochodzi do większej liczby wypadków.
Być może sytuacja poprawi się dzięki dotacjom z UE. Obecnie w przygotowaniu jest projekt – "Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych – etap I". Ma zostać zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Za jego sprawą około 200 przejazdów kolejowych miałoby zostać wyposażonych w nowe urządzenia zabezpieczające – rogatki, sygnalizację świetlną - co za tym idzie podniesiona zostałaby kategoria przejazdów. Cała inwestycja ma kosztować 238 mln zł.