16.12.2025 13:02 21 MW/TTM

Kolejowa rewolucja! Nowe przystanki w Rumi, Bolszewie i Gościcinie

fot. Mieszko Weltrowski

We wtorek, 16 grudnia w Rumi podpisano umowę na przebudowę linii kolejowej nr 202, pomiędzy Gdynią Chylonią a Lęborkiem.

Ma to być prawdziwa kolejowa rewolucja, umożliwiająca rozwój transportu kolejowego w tej części Pomorza. W Rumi miało miejsce oficjalne podpisanie umowy z wykonawcą przebudowy linii kolejowej nr 202 pomiędzy Gdynią Chylonią a Lęborkiem

Pomiędzy Gdynią, a Wejherowem zbudujemy od nowa cztery tory. Dwa dedykowane wyłącznie kolei aglomeracyjnej po to, żeby możliwie mocno zagęścić cykl pociągów, które będą jeździć pomiędzy Wejherowem a Trójmiastem i dwa tory dedykowane dla ruchu towarowego i dalekobieżnego. Pozwoli to na bezkolizyjny ruch służący codziennym dojazdom i ten dla ruchu dalekobieżnego. W ten sposób pociągów na torach będzie więcej i będą stawały na peronach częściej — mówił Twojej Telewizji Morskiej Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Dalej pomiędzy Wejherowem a Lęborkiem linia zostanie rozbudowana z obecnego jednego toru do dwóch, które będą umożliwiać w przyszłości ruch nawet do 200 kilometrów na godzinę.

Jest to trudne zadanie prowadzone w terenie zurbanizowanym. Łączna długość toru, którą będziemy przebudowywać to 56 kilometrów. W trakcie tej inwestycji zostanie wybudowany, zmodernizowanych i ewentualnie przebudowanych ponad 60 obiektów inżynieryjnych. Są to zarówno wiadukty drogowe, kolejowe, czy przejścia. Dodatkowo zostaną zmodernizowane wszystkie stacje, na których pociągi będą się zatrzymywały — dodał Twojej Telewizji Morskiej Wiesław Nowak, wykonawca inwestycji

fot. Mieszko Weltrowski fot. Mieszko Weltrowski

Co bardzo ważne dla ruchu pasażerskiego, a w szczególności dla pasażerów SKM-ki powstaną także nowe przystanki.

Zmodernizowane zostaną wszystkie istniejące perony. W uzgodnieniu z samorządami, tam, gdzie wskażą one największy potencjał ruchu zgodziliśmy się na wybudowanie nowoczesnych, dostosowanych do obecnych standardów, peronów. Będą na nich windy, pochylnie, umożliwiając obsługę pasażerów z ograniczoną mobilnością — dodaje Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Mowa o przystankach Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Wschód, Bolszewo oraz Gościcino Zielony Dwór. Wszystko to ma powstać w ciągu 4 lat od dnia podpisania umowy,czyli od dzisiaj. Kiedy ruszą pierwsze prace jeszcze nie wiadomo, zależnie od zakończenia procesu projektowego.

Wejście na teren budowy, jak i rozpoczęcie inwestycji wymaga przede wszystkim uzgodnień z zamawiającym, jak i władzami lokalnymi — dodaje Wiesław Nowak, wykonawca inwestycji

To co ważne na ten moment dla naszego regionu to zapewnienia kolejarzy dotyczące zarówno kwestii problematycznego przejazdu w Luzinie, jak i wejherowskiego Węzła Zryw.

W pierwszej kolejności będziemy starali się wybudować wiadukt na Węźle Zryw, który umożliwi pełną funkcjonalność, w jak najkrótszym czasie. Jeśli chodzi o wiadukt w Luzinie, w ramach umowy z wykonawcą będziemy pracować nad koncepcją projektową możliwych rozwiązań w Luzinie. Jeśli wypracujemy takie rozwiązanie, które będzie możliwe do wdrożenia technicznego, jednocześnie akceptowane przez lokalną społeczność, będziemy w ramach kontraktów też je próbować wdrażać — dodał Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jedno jest pewne, podczas tak wielkiej inwestycji, której koszt opiewa na ponad 3 miliardy złotych należeć się będzie uzbroić w cierpliwość bowiem nie zabraknie różnego rodzaju utrudnień dla podróżnych, które jednak zaowocować mają zupełnie nową jakością połączeń kolejowych.

Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Chcecie aby nasza redakcja zajęła się jakimś tematem? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z naszą redakcją za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...