08.12.2025 08:26 0 Materiał Partnera Materiał partnera
W wielu polskich gospodarstwach, obok nowoczesnych, naszpikowanych elektroniką maszyn, wciąż wiernie służą starsze modele ciągników. Popularne Zetory czy Massey'e to konstrukcje mechanicznie niemal niezniszczalne, tanie w naprawie i niezastąpione w pracach pomocniczych. Mają jednak jedną wadę – projektowano je w czasach, gdy ergonomia i wygoda operatora były kwestiami drugoplanowymi. Na szczęście, aby poprawić standard pracy, nie trzeba od razu inwestować w nowy sprzęt za miliony. Wystarczy kilka modyfikacji w zakresie części do ciągników i traktorów, by zasłużona maszyna zyskała drugą młodość i stała się maszyną przyjazną dla rolnika – jakich? Czytaj dalej – podpowiadamy.
Najsłabszym ogniwem starszych maszyn jest zazwyczaj siedzisko. Wygnieciona gąbka, uszkodzona tapicerka czy wręcz sztywna konstrukcja bez amortyzacji sprawiają, że każdy wjazd w bruzdę jest odczuwalny dla kręgosłupa. Po kilku godzinach zmęczenie daje się we znaki znacznie bardziej niż w nowoczesnej kabinie. Wymiana fotela to pierwszy krok do poprawy komfortu. W poszukiwaniu rozwiązań, które zamienią uciążliwą pracę w znośny obowiązek, warto sprawdzić uniwersalne części do ciągników, traktorów, które są dostępne np. w e-sklepie PoltechParts. Takie elementy pasują do większości modeli ciągników, a ich montaż jest naprawdę prosty. Dzięki temu, nawet w kilkudziesięcioletniej maszynie, można zapewnić sobie warunki pracy zbliżone do współczesnych standardów.
Kolejnym obszarem, który w starszych ciągnikach pozostawia wiele do życzenia, jest oświetlenie. Fabryczne, żółte reflektory często dają zbyt słabe światło, by bezpiecznie pracować po zmroku, co w szczycie sezonu żniwnego jest koniecznością. Rozwiązaniem jest montaż dodatkowego oświetlenia roboczego w technologii LED.
Lampy LED, dostępne np. w ofercie sklepu PoltechParts, charakteryzują się nie tylko znacznie wyższą jasnością, ale też odpornością na wstrząsy i niskim poborem prądu, co jest zbawienne dla starszych alternatorów i instalacji elektrycznych. Zamontowanie kilku lamp LED na dachu kabiny pozwala precyzyjnie oświetlić pole pracy, co przekłada się na dokładność i mniejsze zmęczenie wzroku operatora.
Modernizacja ciągnika to także dbałość o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Stare, zmatowiałe lusterka czy brakujące oświetlenie ostrzegawcze to prosta droga do mandatu lub kolizji. Wymiana lusterek na nowe modele uniwersalne znacząco poprawia pole widzenia, co jest niezwykle istotne przy manewrowaniu z dużymi przyczepami. Nie zapominajmy też o hydraulice i elementach złącznych. Nowe szybkozłącza, gniazda czy wtyczki to drobne elementy, które eliminują irytujące wycieki oleju i problemy z podpinaniem maszyn.