30.01.2025 11:04 5 PM

Koleją do elektrowni jądrowej. Zapomniane trasy wrócą do życia

Plac budowy elektrowni jądrowej, grudzień / Fot. Choczewo24.info

Modernizacja linii kolejowej Kartuzy – Lębork nabiera tempa! Inwestycja, która zapewni alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, otrzymała status projektu towarzyszącego budowie elektrowni. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. szukają już wykonawcy prac, które obejmą modernizację torów, stacji i przystanków.

Po modernizacji odcinek linii nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem będzie stanowił alternatywne połączenie kolejowe do planowanej elektrowni. O znaczeniu zadania świadczy fakt, iż decyzją Ministerstwa Przemysłu nadany został mu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej.

To kolejny istotny krok ku zapewnieniu kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej w czasie jej budowy oraz późniejszej eksploatacji. Zrobimy wszystko, aby sprawnie i terminowo wywiązać się z zobowiązań. Na tę inwestycję czeka całe Pomorze i polska gospodarka, ale także mieszkańcy tej części regionu, którzy po wielu latach ponownie będą mogli skorzystać z połączeń kolejowych – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP jest w trakcie wyboru wykonawcy dla zadania pn. Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork w ramach projektu pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. Zwycięzca przetargu przygotuje projekt inwestycji oraz zrealizuje prace budowlane. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w trzecim kwartale tego roku, a zakończenie inwestycji w pierwszym kwartale 2028 roku.

Ostatni raz regularne połączenia kolejowe na trasie Kartuzy – Lębork były prowadzone w 2000 r. W ramach inwestycji przebudowane zostaną stacje i przystanki, dostosowując je do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną również nowe przystanki.

Pociągi na 60-kilometrowej trasie pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres prac poznamy po przygotowaniu dokumentacji projektowej. Modernizacja linii nr 229 na tym odcinku zapewni alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, w tym sprawny i bezpieczny transport ładunków podczas jej budowy i eksploatacji. Umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork - informuje PKP S.A.

Dostęp do planowanej w gminie Choczewo elektrowni jądrowej zapewniony będzie w pierwszym etapie od strony Lęborka (prace na odcinku linii nr 229 Lębork – Łeba). Zmodernizowana zostanie również linia nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz powstaną nowe odcinki linii z Choczewa, poprzez elektrownię jądrową, do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica.

Do elektrowni dojadą pociągi towarowe o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Zmodernizujemy stacje i przystanki, budując także nowe miejsca zatrzymań pociągów. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na trasie Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h - podaje PKP S.A.

Zakończenie prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.

Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Chcecie aby nasza redakcja zajęła się jakimś tematem? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z naszą redakcją za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...