15.01.2025 15:00 1 TS/UM Gdynia
Prokuratura Okręgowa w Gdańsku wszczęła śledztwo w sprawie nieprawidłowości przy budowie węzła Karwiny w Gdyni. Sprawa dotyczy m.in. przekroczenia uprawnień lub niedopełnienia obowiązków związanych z inwestycją. Wcześniej CBA opublikowało raport z listą nieprawidłowości oraz skalę kosztów z nich wynikających.
O wszczęciu śledztwa poinformował w komunikacie Urząd Miasta w Gdyni. Prezydent miasta, Aleksandra Kosiorek została przesłuchana w charakterze świadka jako osoba składająca zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa (złożono je w grudniu 2024 roku).
— Zaniedbania mogły wpłynąć również na obecną sytuację na węźle i zły stan wiaduktu na ul. Wielkopolskiej, który wymaga pilnego remontu. Liczymy na dokładne przeanalizowanie sprawy przez prokuraturę. Postępowanie jest na wstępnym etapie i z pewnością będzie wymagało wielu dodatkowych ekspertyz, także technicznych – mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.
Postępowanie dotyczy działalności urzędników i władz Gdyni od marca 2020 r. do 6 listopada 2023 r. W rozmowie z Trójmiasto.pl rzecznik prasowy gdańskiej Prokuratury Okręgowej, prok. Mariusz Duszyński przekazał, że "z uwagi na to, że postępowanie przygotowawcze znajduje się w początkowej fazie oraz mając na uwadze dobro śledztwa" śledczy nie mogą udzielić więcej informacji.
Zgłoszenie do prokuratury trafiło po opublikowaniu raportu przez Centralne Biuro Antykorupcyjne odnośnie przebudowy węzła Karwiny. Raport wskazuje listę nieprawidłowości oraz skalę kosztów z nich wynikających.
„Podjęcie decyzji o realizacji I etapu inwestycji pn. „Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitarnej – Gdynia Karwiny", nieobejmującego przebudowy wiaduktów, co skutkuje zrealizowaniem robót, które zostaną utracone w przypadku realizacji II etapu inwestycji, o wartości ok. 18,7 mln zł oraz spowodowało znaczne wydłużenie czasu realizacji inwestycji i konieczność zmiany przedmiotu zawartej umowy, co przekładało się na na poniesienie dodatkowych kosztów przez Gminę, a tym samym stanowiło działanie na szkodę Gminy Miasta Gdynia".
„Zmiana umowy [...] w zakresie budowy parkingu wprowadzona aneksem nr 4, skutkująca niekorzystnym dla Gminy Miasta Gdyni rozliczeniem robót dodatkowych w stosunku do wartości robót zaniechanych w tym zakresie, co w konsekwencji było działaniem na szkodę Gminy Miasta Gdyni w kwocie nie mniejszej niż 965.306,02 zł".
„Zwiększenie wynagrodzenia z tytułu robót dodatkowych zleconych Aneksem [...], które wykonawca powinien wykonać w ramach podstawowego zakresu Umowy, co skutkowało wypłatą nienależnego mu dodatkowego wynagrodzenia w kwocie 366.320,64 zł, co stanowiło działanie na szkodę Gminy Miasta Gdyni".
„Wyrażenie zgody na zmianę w Projekcie sporządzonym przez Wykonawcę, w zakresie krawężników, wbrew zapisom [...] umowy, co jednocześnie nie zaskutkowało obniżeniem wynagrodzenia Wykonawcy z tytułu zmiany elementu robót na tańszy i stanowiło działanie na szkodę Gminy Miasta Gdyni w wysokości nie mniejszej niż 1.334.767,71 zł. Ponadto potwierdzano nieprawdę w tym zakresie w sporządzanych po zatwierdzeniu zmiany w harmonogramach realizacji i fakturowania".
„Zatwierdzenie projektu zamiennego wykonanego przez Wykonawcę, zawierającego niedopuszczalne zgodnie z zapisami umowy zmiany materiałów/technologii wykonania robót z zastosowaniem gorszych jakościowo i tańszych elementów, bez jednoczesnego zmniejszenia Wynagrodzenia Wykonawcy w tym zakresie, co stanowiło działanie na szkodę Gminy Miasta Gdyni".
„Nieuzasadnione wydłużenie terminu realizacji umowy wprowadzone Aneksem [...] w zakresie realizacji odtworzenia parkingu, co skutkowało brakiem możliwości naliczenia kar umownych z tytułu nieterminowej realizacji umowy przez Wykonawcę w tym zakresie".
„Niewyegzekwowanie przez przedstawicieli Urzędu Miasta Gdyni prawidłowej realizacji umowy drogowej zawartej z nadzorem inwestorskim w zakresie wykonywania badań kontrolnych dotyczących branży drogowej, a następnie odebrania przedmiotu zamówienia [...] zrealizowanego niezgodnie z wymaganiami określonymi w projekcie, co stanowiło działanie na szkodę Gminy Miasta Gdyni".
Jak w komunikacie podał gdyński magistrat wskutek decyzji podjętych przy realizacji węzła Gdynia mogła ponieść szkodę nie mniejszą niż 21 mln zł.
Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Chcecie aby nasza redakcja zajęła się jakimś tematem? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z naszą redakcją za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.