25.10.2024 11:00 5 TS/PEJ

W ciągu dwóch lat powstanie "atomówkowa" droga. PEJ podpisał umowę z wykonawcą na na budowę tzw. drogi MOLF

źródło: PEJ

Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) podpisały umowę z firmą Budimex SA na projekt drogi technicznej do konstrukcji morskiej Marine Off-Loading Facility (MOLF) – konstrukcji do morskiego transportu elementów elektrowni jądrowej. Droga zostanie oddana do użytku pod koniec 2026 roku, około dwa lata przed planowanym terminem wylania pierwszego betonu jądrowego elektrowni Lubiatowo-Kopalino.

W pierwszej fazie użytkowania dostęp do drogi technicznej do MOLF będzie ograniczony, ponieważ będzie służyła do transportowania ładunków wielkogabarytowych na teren budowy elektrowni w gminie Choczewo. Jak informuje PEJ po jej wybudowaniu droga może zostać przekwalifikowana na ogólnodostępną.

Budowa tej drogi to jedno z bardzo wielu naszych działań przygotowawczych do budowy elektrowni. Takie ładunki ponadnormatywne jak wytwornica pary, zbiornik ciśnieniowy czy inne części modułowe dotrą do Polski morzem, a zakontraktowana przez nas właśnie droga techniczna będzie ostatnim odcinkiem ich trasy na plac budowy. To rozwiązanie pozwoli nam odciążyć lokalne i regionalne drogi – wyjaśnia Leszek Juchniewicz, prezes PEJ.

Łącząca MOLF z placem budowy choczewskiej elektrowni niemal kilometrowa droga techniczna będzie posiadała jezdnię o szerokości 15 metrów. Wzdłuż drogi powstaną dodatkowe jedno-metrowe pobocza betonowe oraz pobocza z kruszywa. Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z wymogami środowiskowymi.

Budowa drogi technicznej do nowo projektowanej elektrowni jądrowej w gminie Choczewo to dla nas istotne przedsięwzięcie, które wpisuje się w strategię wspierania rozwoju infrastruktury energetycznej w Polsce. Realizacja tej inwestycji nie tylko umożliwi sprawną obsługę logistyczną budowy elektrowni, ale także przyczyni się do rozwoju lokalnej infrastruktury drogowej. Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tak ważnym projekcie, który wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju – mówi Artur Popko, prezes zarządu Budimex SA.

Zgodnie z umową, Budimex uzyska w ciągu roku decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i decyzję lokalizacyjną. Dokumentacja projektowa dla drogi technicznej będzie gotowa w pierwszym kwartale 2026 roku, a po skorzystaniu z prawa opcji wykonawca będzie mógł rozpocząć prace budowlane, które zaplanowano do końca 2026 roku.

W sierpniu tego roku Urząd Morski w Gdyni zawarł umowę na zaprojektowanie MOLF z konsorcjum spółek WUPROHYD i INGEO – podjęta obecnie współpraca PEJ z Budimexem jest kolejnym elementem przygotowań do włączenia drogi morskiej w proces budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej.

Przypomnijmy, że preferowana lokalizacja pod budowę jądrówki znajduje się w nadmorskiej gminie Choczewo. W 'Lubiatowo-Kopalino' obecnie trwają prace geologiczne. Według harmonogramu pierwszy reaktor atomowy stanie w 2035 r.

Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Chcecie aby nasza redakcja zajęła się jakimś tematem? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z naszą redakcją za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...