05.09.2024 12:00 30 TS
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu 'Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia-Chylonia – Słupsk (faza II)'. W zakresie prac znalazła się m.in. budowa nowych przystanków.
W ramach projektu ma zostać modernizowany odcinek Gdynia-Chylonia – Lębork. Zakres inwestycji obejmuje między innymi budowę dwutorowej linii kolejowej, dostosowanie geometrii torów do prędkości 200 km/h, a także modernizację obiektów związanych z prowadzeniem ruchu pociągów i obsługą podróżnych. Ma powstać też nowy przystanek - Rumia Biała Rzeka.
— Dla Rumi to oznacza milowy krok w naszym rozwoju, ponieważ umowa pomiędzy Miastem a PKP gwarantuje nam nową stację SKM - Rumia Biała Rzeka, tunel pieszo-jezdny na jej wysokości, drugi tunel na wysokości ulicy Hodowlanej, modernizację i przystosowanie dla mam z dziećmi oraz osób z niepełnosprawnościami całego dworca Rumia Główna oraz remont tunelu pod torami na wysokości urzędu miasta - podkreśla Ariel Sinicki, zastępca burmistrza Rumi.
Szacowana wartość całej inwestycji to około miliard złotych, a wszelkie prace mają się zakończyć najpóźniej w 2029 roku. Przetarg na realizację prac na trasie Gdynia – Lębork to kolejny etap inwestycji na linii kolejowej nr 202, łączącej województwo pomorskie z zachodniopomorskim.
— W ramach inwestycji przebudujemy wszystkie przystanki i stacje na trasie: Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork Mosty i Lębork, co znacząco poprawi komfort obsługi podróżnych. Zapewnione zostaną wygodne dojścia także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną także nowe przystanki o roboczych nazwach Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, które zwiększą dostęp do kolei w tej części województwa pomorskiego - mówi Rusłana Krzemińska, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Na tory będzie mogło wyjechać więcej pociągów.
— Lepszą przepustowość trasy i dojazdy do aglomeracji trójmiejskiej zapewnią drugi tor na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork oraz dwa tory tzw. aglomeracyjne na odcinku Rumia – Wejherowo jako przedłużenie linii kolejowej nr 250. Prace obejmą również przebudowę sieci trakcyjnej, torów i obiektów inżynieryjnych na odcinku 55 km, co przełoży się na sprawne podróże pociągiem. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy się dzięki zastąpieniu przejazdów kolejowo – drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi - wyjaśnia rzecznik.
Jak dodaje Krzemińska po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Gdynia – Słupsk oraz po uzyskaniu wymaganych pozwoleń, skróci się czas podróży między miastami o około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h.
— Inwestycja przygotuje możliwość rozbudowy linii do prędkości pociągów do 200 km/h, w ramach planowanego oddzielnego zadania w zakresie zabudowy systemu ETCS/ERTMS - tłumaczy rzecznik.
Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Chcecie aby nasza redakcja zajęła się jakimś tematem? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z naszą redakcją za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.