Regularne pociągi elektryczne na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Sopot uruchomiono 2 stycznia 1952 roku, poruszały się po linii jednotorowej. 22 czerwca oddano do użytku drugi tor do Sopotu. Do Gdyni Głównej SKM dotarła w lipcu 1953 roku. W 1956 roku Szybka Kolej Miejska zaczęła kursować do Wejherowa.
Minister Komunikacji, inż. J. Baranowski uznał słuszność budowy osobnej linii kolei miejskiej. Decyzja o budowie zapadła w październiku 1950 roku. W Gdańsku powstał terenowy wydział warszawskiego Biura Elektryfikacji Kolei, który ściągnął do pracy specjalistów z całego kraju oraz nadzorował i koordynował pracę ekipy inżynierów z Wielkiej Brytanii - przedstawicieli dostawcy wyposażenia elektrycznego linii. Do budowy nasypów, torowiska, sieci trakcyjnej i 14 nowych peronów zatrudniono brygady pracy Służby Polsce.
Obecnie pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej kursują z częstotliwością około 7 minut podczas szczytu, a 15 poza nim. Oprócz tego istnieją połączenia Sprinter, które kursują na torach dalekobieżnych i zatrzymują się tylko na głównych stacjach. SKM kursuje również poza Trójmiastem, przewozi pasażerów do Lęborka i Słupska. Roczne zyski SKM to ok. 2,5 mln zł.