02.12.2011 10:32 0

Jest porozumienie w sprawie Korytarza Bałtyk-Adriatyk

W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyła się konferencja dotycząca projektu unijnego: „Botnicki Zielony Korytarz Logistyczny”. Korytarz służyć ma zwiększeniu eksportu towarów skandynawskich do krajów Europy Środkowej. Gdynia jest jedynym polskim partnerem projektu. Celem jest zwiększenie eksportu z Polski i innych krajów – na rynki skandynawskie.

Kraje skandynawskie mają mały udział w polskim eksporcie. Do Szwecji eksportujemy (rok 2010) 2,96% ogółu towarów, do Norwegii – 1,5%, a do Finlandii jeszcze mniej – 0,78 %. Również Polska nie jest ważnym rynkiem zbytu dla wspomnianych państw (razem – 6,7% eksportu wymienionych krajów).

Projekt umożliwi usunięcie „wąskich gardeł” (inwestycje), poprawi współpracę PKP i spedytorów (logistyka) i skonsoliduje promocję eksportu (współpraca ambasad, agencji rządowych, samorządu terytorialnego i gospodarczego, zainteresowanych firm).

Najważniejszym działaniem, służącym eliminacji „wąskich gardeł”, będzie zakończenie (do końca 2015 r.) modernizacji głównych tras komunikacyjnych (szczególnie linii kolejowej Gdynia-Warszawa-Śląsk). Do tego czasu zrealizowane zostaną inwestycje portowe w ramach projektu: „Autostrada Morska Gdynia-Karlskrona”. Przygotowana też będzie do realizacji „Autostrada Morska Gdynia-Helsinki”. Ważnym celem jest przygotowanie bezpośredniego zaplecza logistycznego portu – tzw. Doliny Logistycznej, która powstanie na terenie miast: Gdynia, Rumia, Reda i Wejherowo oraz gmin: Kosakowo i Wejherowo. Jej kręgosłupem transportowym będzie suchy port kolejowy w Chyloni i OPAT, połączony z ul. Janka Wiśniewskiego i Trasą Kwiatkowskiego. Trwa rozbudowa terminali portowych.

Obecni na konferencji przedstawiciele Urzędu Miasta, Zarządu Portu, Urzędu Marszałkowskiego, Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, Akademii Morskiej w Gdyni, Pomorskiego Klastra Morza i Zlewiska Wisły, Polsko-Szwedzkiej Izby Gospodarczej, Bałtyckiego Terminala Kontenerowego i Morskiego Terminala Masowego uzgodnili wspólne zadania.

Stworzona będzie pełna i aktualna baza danych statystycznych o eksporcie z terenu Polski na rynki skandynawskie. Gotowość realizacji tego zadania zgłosiła Akademia Morska w Gdyni. Powstanie również katalog firm polskich, zainteresowanych eksportem na te rynki. Deklarację współpracy zgłosiła Polsko-Szwedzka Izba Gospodarcza. Zaproponowano też ustanowienie stałego forum współpracy wszystkich beneficjentów korytarza transportowego Polska-Szwecja i Polska-Finlandia. Zaproponowano, aby organizatorem (i gospodarzem) forum współpracy był Zarząd Portu.

Ważnym sojusznikiem dla Gdyni będzie stowarzyszenie „Korytarz Bałtyk-Adriatyk”, organizowane przez 6 województw. Uchwałę o jego utworzeniu podjął sejmik pomorski podczas sesji w dniu 28 listopada.

W dniu 30 listopada w Urzędzie Miasta Gdyni odbyła się też konferencja z udziałem szwedzkich i norweskich partnerów projektu „Zielonego Korytarza”. Ustalono szczegółowy zakres zadań, służących szybkiemu wzrostowi handlu zagranicznego pomiędzy krajami skandynawskimi a Polską – przez Gdynię.

Przedstawicielem Gdyni w projekcie jest Biuro Rozwoju Miasta.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...