14.03.2023 15:30 34 WH/TTM/UG Luzino
Za nami spotkanie ws. przejazdu kolejowego w Luzinie. Rozmowy toczyły się pomiędzy przedstawicielami gminy, powiatu, dyrektorem PKP PLK i wiceministrem Marcinem Horałą. „Przejazd kolejowy w Luzinie nie zostanie zamknięty. Jest szansa na wiadukt drogowy” – informują urzędnicy.
W październiku 2022 roku radni gminy Luzino podpisali petycję ws. bezkolizyjnego przejazdu kolejowego w centrum miejscowości. W dokumencie zaproponowano obniżenie torowiska.
Zobacz także: Chcą bezkolizyjnego przejazdu kolejowego w Luzinie
W tej sprawie skontaktowaliśmy się z PKP Polskie Linie Kolejowe, które odpowiedziało nam, że budowa wiaduktu w ciągu ulic Wilczka- Ofiar Stutthofu jest niemożliwa, a w przyszłości przejazd zostanie zamknięty.
Zobacz także: Luzino: 'Budowa wiaduktu jest niemożliwa.' W przyszłości zamkną przejazd
Z takim stanowiskiem nie zgadzają się mieszkańcy i wójt Jarosław Wejer i zapowiedział, że będzie działał dalej w sprawie wiaduktu.
Zobacz także: Wójt Luzina chce bezkolizyjnego przejazdu na Wilczka
W poniedziałek (13 marca) odbyło się spotkanie w Luzinie. Tematem była modernizacja linii kolejowej Gdynia-Słupsk, a głównie przejazd kolejowy w centrum Luzina.
— Procesy inwestycyjne zwłaszcza w takiej skali, bo to wielomiliardowa inwestycja dotycząca modernizacji całej linii kolejowej, muszą uwzględniać cały szereg różnych okoliczności. Czasem jak się zbada aspekty, to można ten aspekt ludzki czy społeczny ominąć, a nie powinno tak być. Jestem przekonany, że uda się wypracować dobre rozwiązanie dla Luzina, że nie będzie mowy o zamykaniu istniejącego przejazdu czy likwidacji, ale co więcej zostanie on zastąpiony bezkolizyjnym przejazdem w tym miejscu, gdzie obecnie jest – mówi Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, który brał udział w spotkaniu.
Przedstawiciele PKP zapewnili, że przejazd kolejowy w Luzinie nie zostanie zamknięty. Po zmodernizowaniu linii kolejowej 202 (do 2027 r.) zamykanie i otwieranie drogi dla pojazdów i pieszych ma odbywać się automatycznie, co znacznie skróci oczekiwanie kierowców pojazdów na otwarcie rogatek. Dwutorowa trasa pozwoli na realizację potrzeb podróżnych oraz przewoźników towarowych. Co więcej, tzw. „mijanek” pociągów będzie w Luzinie zdecydowanie mniej.
Każdego dnia przez Luzino przejeżdża 66 pociągów, a przez przejazd kolejowy – około 30 tys. samochodów.
— Ponadto, PKP PLK zaproponowały gminie Luzino oraz powiatowi wejherowskiemu podpisanie listu intencyjnego, na mocy którego wspólnymi siłami zbudują wiadukt drogowy nad przejazdem kolejowym w Luzinie. Jeśli zapewnione zostanie finansowanie dla inwestycji, bezkolizyjne skrzyżowanie powstanie do końca 2027 roku – informuje gmina Luzino.
Na poniedziałkowym spotkaniu oficjalnie zakończono również zbiórkę podpisów poparcia mieszkańców pod petycją dotyczącą bezkolizyjnego przejazdu. Zebrano 3290 podpisów. Petycja została przekazana przedstawicielom spółki.
Kolejne decyzje w sprawie budowy wiaduktu mają zapadać sukcesywnie, na następnych spotkaniach roboczych.