07.01.2023 11:46 0 PM/Prokuratura Okręgowa w Gdańsku
Aktem oskarżenia Prokuratura Rejonowa Gdańsk-Śródmieście w Gdańsku zakończyła postępowanie w sprawie sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym. Sternik jednostki Czarna Perła znajdował się po użyciu alkoholu. Grozi mu do 10 lat więzienia. Poszkodowanych zostało czworo pasażerów statku.
Do zdarzenia doszło 14 lipca 2021 roku na wysokości Polskiego Haka przy ujściu Motławy do Martwej Wisły. O godzinie 14.45 statek pasażerki Czarna Perła rozpoczął rejs z Zielonego Mostu do Długiego Pobrzeża. Na jego pokładzie przebywało 112 osób. Około godzony 15.00 znajdował się na terenie tzw. Polskiego Haka, to jest przy ujściu Motławy do Martwej Wisły, kierując się do wejścia Motławy.
— W tym momencie na obszarze Polskiego Haka pojawił się statek pogłębiarka, który wypłynął z Kanału Kaszubskiego. Wykonywał manewr obrotu na Polskim Haku. Jak ustalono, przed wpłynięciem na Polski Hak pilot pogłębiarki komunikował się ze statkiem informując o planowanym manewrze. W trakcie obrotu pogłębiarki statek Czarna Perła uderzył w jej lewą burtę - informuje Grażyna Wawryniuk, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Przeprowadzone badania wykazały, że sternik jednostki Czarna Perła znajdował się po użyciu alkoholu.
— W wyniku tego zdarzenia poszkodowanych zostało czworo pasażerów statku Czarna Perła, w tym troje doznało obrażeń naruszających czynności narządów ciała na czas poniżej 7 dni - podaje Grażyna Wawryniuk.
Z zebranego materiału dowodowego, w tym opinii z zakresu wypadków w ruchu morskim wynika, że bezpośrednią przyczyną zderzenia się jednostek było niewłaściwe przeprowadzenie przez sterującego statkiem Czarna Perła manewru wyprzedzania pogłębiarki.
— Prokurator zarzucił sterującemu statkiem Czarna Perła szyprowi, znajdującemu się w stanie po użyciu alkoholu umyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu wodnym, w następstwie czego doszło do narażenia na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia i zdrowia wielu osób, a cztery zostały poszkodowane, w tym trzy doznały obrażeń ciała na czas poniżej dni 7 - wyjaśnia Grażyna Wawryniuk.
Przesłuchany w toku postępowania przygotowawczego w charakterze podejrzanego mężczyzna nie przyznał się do popełnienia zarzuconego mu przestępstwa.
W toku postępowania przygotowawczego stosowane były wobec mężczyzny wolnościowe środki zapobiegawcze w postaci dozoru Policji, zawieszenia w wykonywaniu zawodu szypra I klasy Żeglugi Krajowej oraz nakazu powstrzymania się od prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych w ruchu wodnym.
Zarzucone przestępstwo zagrożone jest karą pozbawienia wolności do lat 10.