05.11.2022 12:30 5 WH/KPP Puck
Oszuści nie próżnują i nie zwalniają tempa. Jak informują policjanci, coraz częściej podszywają się pod policjantów czy pracowników banków. "Podczas rozmowy informują, że oszczędności zgromadzone na kontach i lokatach bankowych są zagrożone i natychmiast trzeba je wypłacić lub przelać" - podają za przykład mundurowi.
— Wydaje się, że już każdy słyszał o oszustwach metodą „na policjanta” czy „na wnuczka”. Warto jednak pamiętać, że oszuści cały czas modyfikują swój sposób działania i dlatego w każdym przypadku, gdy ktoś próbuje uzyskać od nas pieniądze, trzeba wykazać się dużą ostrożnością. Przestępcy nie próżnują. Dalej szukają łatwego zarobku - mówi mł.asp. Łukasz Brzeziński.
Złodzieje dzwonią do potencjalnych ofiar i podają się za policjantów czy pracowników różnych instytucji np. banków. Manipulują rozmową tak, by uzyskać, jak najwięcej informacji i wykorzystać ufność przede wszystkim starszych osób. Nalegają na szybkie potwierdzenie ich danych, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
— Nie dajmy się zwieść. Jeżeli będzie taka sytuacja, należy zadzwonić pod numer alarmowy z innego telefonu, najlepiej telefonu komórkowego. Jeśli nie mamy telefonu komórkowego, poprośmy kogoś o pomoc. Z otrzymanych informacji wynika, że oszuści „podłączają się” pod numer telefonu ofiary. Po zakończeniu rozmowy z oszustem i szybkim wybraniu numeru 112 ponownie następuje połączenie z fałszywym policjantem. Zalecane jest, aby zadzwonić pod numer alarmowy z innego telefonu. Nie należy ulegać presji czasu i przekazywać haseł do kont bankowych, a także pieniędzy nieznanym osobom - dodaje Brzeziński.
Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem! Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku i nie przekazuj nikomu swoich danych, numerów PIN i haseł!
Co zrobić, kiedy zadzwoni do nas podejrzana osoba?
—Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer i opowiedz o tym zdarzeniu. Poinformuj Policję, dzwoniąc pod numer 112 (najlepiej z innego telefonu np. od sąsiadki, lub odkładając słuchawkę, tak jak zwykle kończysz rozmowę). Pamiętaj, połączenia z numerem 112 są bezpłatne.
— Apelujemy, aby zawsze zachowywać szczególną ostrożność, kiedy dzwoni do nas osoba, która podaje się za pracownika instytucji i prosi o instalowanie oprogramowania do zdalnego dostępu do komputera. Szczególnie należy być czujnym, jeżeli prosi nas o zalogowanie do bankowości elektronicznej lub podawanie danych do logowania.
— Oszuści, podając się za konsultantów infolinii, informują rozmówce o podejrzanych transakcjach na jego koncie lub karcie i proszą o podanie wrażliwych danych, a także zainstalowanie "specjalnej" aplikacji, która umożliwia im zdalne sterownie urządzeniem użytkownika. Numery wyświetlające się podczas rozmowy faktycznie mogą należeć do banku, a oszuści mogą dodatkowo znać niektóre dane osobowe klienta. Nie dajmy się nabrać, zachowajmy zdrowy rozsądek i pamiętajmy, że:
— W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest pracownikiem banku. Jeżeli na twoim koncie lub karcie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez ciebie, natychmiast powiadom Policję pod numerem alarmowym 112.