25.10.2022 10:30 0 Materiał Partnera Materiał partnera
Logo firmy to zazwyczaj pierwszy element identyfikacji wizualnej marki, który kojarzymy. Często nie jesteśmy nawet w stanie powiedzieć czym zajmuje się firma, ale jesteśmy w stanie przywołać w pamięci jej logo. Tak jak we wszystkim, tak też w logo rozróżniamy pewne trendy. Jakie trendy w logo firmy możemy wyróżnić w 2022 roku?
Logo to wizytówka firma – to właśnie z nim kojarzymy daną markę. Często to jedyny element identyfikacji wizualnej firmy, jaki znamy. Mamy nawet w zwyczaju się do niego przywiązywać – często kiedy marki zmieniają trochę własne logo, spotykają się z negatywnymi opiniami klientów. To najlepiej świadczy o tym, jak ważny jest projekt logo.
Czym powinno charakteryzować się dobre logo firmy?
Dobrze zaprojektowane logo powinno przede wszystkim przyciągać naszą uwagę i powodować skojarzenia z wartościami marki. Logo pozwala firmie na wyróżnienie się od konkurencji – dzięki niemu nie znikniemy w natłoku innych firm. To dzięki niemu mamy też okazję wpłynąć na odczucia naszego potencjalnego klienta. Odpowiedni dobór kolorów czy kształtów może powodować w nim odczucia pozytywne albo negatywne. Jeżeli zastanawiacie się czy warto zainwestować w logo firmy, pamiętajcie, że pojawia się ono na wszystkich materiałach marketingowych. Oznacza to, że jest podstawowym narzędziem marketingowym.
Logo to tylko jeden z wielu elementów identyfikacji wizualnej. Zaliczają się do niej:
• kolorystyka
• topografia
• fotografie
• video
• strona internetowa
• materiały reklamowe
• opakowania
• gadżety firmowe
• wygląd uniformów, pojazdów, budynków.
Wszystkie te elementy wpływają na rozpoznawalność naszej marki, dlatego też powinny być spójne. W ten sposób będą potwierdzać Twój profesjonalizm. Taka identyfikacja wizualna informuje potencjalnych klientów kim jesteś, czym się zajmujesz jako firma i jakie mogą uzyskać dzięki Tobie korzyści. Profesjonalna identyfikacja wizualna pozwoli Ci wyróżnić się wśród konsumentów, zapewni, że zapamiętają Twoją markę i będą ją pozytywnie kojarzyć. Dlatego właśnie warto w nią zainwestować i na samym początku jasno określić jej zasady.
Na początek należy wskazać, że mody brandingowe w 2022 roku łączą stare i nowe trendy. Następuje powrót do poprzednich epok; na przykład jasne neonowe obrazy łączymy z czarno-białymi czcionkami. To jednak nie jedyne trendy w tym roku.
Animacje i gradienty
Trendy w projektowaniu logo opierają się na tych samych aspektach, których specjaliści uczyli się przez ostatnie kilka lat; jednak widzimy również nowe rozwiązania. W modzie pozostają animowane loga. Graficy nauczyli się, aby były one jednocześnie bardzo interesujące i przydatne dla marek. Istotne jest połączenie animacji 2D i 3D, gdy logotyp firmy ma kilka ruchomych części.
Projektanci nie boją się bawić detalami i tworzyć obrazy o różnym stopniu złożoności. Techniki te pomagają nie tylko zwrócić uwagę potencjalnych odbiorców marki, ale także opowiedzieć określoną historię. Wykorzystanie 2D i 3D pomaga utrzymać uwagę widza znacznie dłużej niż w przypadku prostej animacji w logo.
Gra literami
Nakładanie się na siebie liter, ich fragmentów, niekompletność, przerwy w liniach, wyblakłe fragmenty – to wszystko zwraca uwagę na logo. Taki logotyp firmy wyróżnia się na tle konkurencji. Trend ma też jednak swoją drugą stronę – nie można z nim przesadzić. Napis musi pozostać charakterystyczny i czytelny. Odbiorcy nie powinni zgadywać, z jaką marką mają do czynienia. Muszą zapamiętać logo i rozpoznać je następnym razem – nawet z odległości.
„Pisane” logo
Według ekspertów emblematy z „odręcznymi” napisami mogą precyzyjniej przekazać ideę firmy niż ich techniczne odpowiedniki. Trzeba przyznać, że ten format wygląda bardzo realistycznie. Dodatkowo rzuca się w oczy potencjalnego klienta. Aby spełnić wszystkie wymagania, projektant musi wybrać odpowiednią czcionkę. Czcionka odręczna polega na wykorzystaniu klasycznych wersji kaligrafii. Wydaje się, że napis składa się z oddzielnych kresek – dzięki temu jest estetyczny, romantyczny, z klasą. Taka opcja będzie odpowiednia dla marek, które działają w dziedzinie designu i urody oraz firm specjalizujących się w sprzedaży słodkich produktów spożywczych lub artykułów dziecięcych.
Logo jest zazwyczaj elementem większego systemu identyfikacji wizualnej, dlatego ciężko określić jego indywidualną cenę. Cała identyfikacja wizualna wraz z księgą identyfikacji to zazwyczaj koszt od 2000 do 5000 złotych netto, w zależności od jej rozbudowania. Jeżeli chcemy zapłacić za sam projekt loga, to zazwyczaj musimy liczyć się z kosztem 1000 złotych.
Czy tworzenie samego logo firmy bez zadbania o resztę identyfikacji wizualnej się opłaca? Mamy nadzieję, że po naszym artykule odpowiecie sobie na to pytanie sami.