24.08.2022 11:00 4 PM/pomorskie.eu
Dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne, które kupi samorząd województwa pomorskiego będą wozić pasażerów na Pomorzu. Będą to polskie składy Impuls budowane w Nowym Sączu. Pociągi będą kosztować prawie 70 mln zł. Jest też przewidziana opcja na dokupienie dodatkowych 29 pojazdów.
Umowę z firmą Newag podpisali we wtorek (23 sierpnia) marszałkowie województwa pomorskiego Mieczysław Struk i Leszek Bonna oraz prezes nowosądeckiego zakładu Zbigniew Konieczek. Podpisanie umowy odbyło się pokładzie 46 letniego pojazdu EN57, który cały czas wozi pasażerów.
WIZUALIZACJA POJAZDU 31WEBB. FOT. MAT. UMWP
– Chcemy konsekwentnie rozwijać kolejowy transport na Pomorzu i zwiększać komfort podróży. Dlatego kupujemy kolejne nowoczesne pociągi – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Nowe pociągi będą klimatyzowane, obniżona podłoga ułatwi podróż osobom z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo zapewni monitoring. Na pokładzie będzie też wi-fi.
— Umowa obejmuje dostawę dwóch wieloczłonowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwszy to skład przeznaczony do ruchu regionalnego na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Drugi skład będzie dłuższy i obsługiwać będzie ruch aglomeracyjny w rejonie Trójmiasta. Oczywiście obydwa nowe pojazdy będą mogły wyjeżdżać na inne zelektryfikowane linie kolejowe w regionie czytamy na stronie samorządu województwa pomorskiego.
Pierwszy pojazd ma być dostarczony pod koniec 2023 roku. Jest też szansa, że nowych Impulsów będzie dużo więcej.
— Możemy zwiększyć zamówienie o kolejnych 10 pojazdów pierwszego typu i 19 drugiego. Będzie to jednak zależeć od uzyskania unijnego dofinansowania – wyjaśnia marszałek Struk. – Liczyliśmy na pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy. Niestety przez politykę rządu tego wsparcia możemy nie uzyskać – dodaje.
FOT. ALEKSANDER OLSZAK/pomorskie.eu
Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza na lata 2021-2027” to wartość zamówienia wyniesie łącznie ponad 1,1 mld zł. Decyzja o skorzystaniu z opcji musi zostać podjęta do końca marca 2023 roku. Kolejowa inwestycja sprawi, że w ciągu kilku lat może udać się całkowicie wymienić tabor w województwie pomorskim.