- reklama -
ads by
Ukryj

15.02.2022 11:00 37 PM/TTM

Atomówka coraz bliżej? 'To będzie prawdziwa rewolucja'

Zdjęcie ilustracyjne/Fot. pixabay.com

- reklama -

Z 5,5 tysiąca mieszkańców zaludnienie gminy Choczewo może zwiększyć się do około 15 tysięcy, mają powstać nowe osiedla, drogi, linia kolejowa. Jak mówią władze gminy, to będzie prawdziwa rewolucja. Coraz więcej mówi się o atomówce na Pomorzu, powstają plany inwestycyjne, głos w tej sprawie zabierają również mieszkańcy i turyści.

Czy uważasz, że budowa elektrowni atomowej w gminie Choczewo to dobry pomysł?

Wiadomo już, że amerykańska firma wybuduje w Polsce małe reaktory nuklearne w technologii SMR. Minister Aktywów Państwowych podkreśla, że budowa małych reaktorów atomowych to uzupełnienie planów dotyczących inwestycji w tzw. „duży” atom, który ma rozpocząć prace w połowie lat 30.

— To ważny krok na drodze do zasadniczej zmiany miksu energetycznego Polski - mówi wicepremier Jacek Sasin.

Elektrownia atomowa, o której mowa, miałaby powstać na terenie gminy Choczewo. Przypomnijmy, że w grudniu spółka Polskie Elektrownie Jądrowe wskazała gminę Choczewo jako „preferowane miejsce, w którym powstanie pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa”.

Dla władz gminy i mieszkańców ewentualna budowa atomówki oznacza wielkie zmiany.

Będą ludzie na trzy miesiące, ale będą też tacy, którzy zostaną 15 lat. Szykujemy lokalizację osiedla, na około 4 tys. mieszkań. Szykujemy też takie miejsca gdzie na kilka miesięcy będą przyjeżdżały firmy od wielkich po małe. Wszędzie potrzeba kanalizacji – obecnie skanalizowane jest 50 proc. gminy – mówi w programie Twojej Telewizji Morskiej Wiesław Gębka, wójt gminy Choczewo.

Nowe osiedle ma powstać w Choczewie za stacją benzynową. Rozwinie się służba zdrowia, handel, usługi. Przewidywana jest także budowa nowej oczyszczalni. Przybędzie około 10 tys. mieszkańców, którzy zamieszkają również w sąsiednich gminach. Wójt wskazuje, że w związku z przedsięwzięciem potrzebna jest rozmowa pomiędzy inwestorem a gminą, której jak mówi, obecnie brakuje.

Nikt z nami nie rozmawia, czas mija potrzebujemy przyspieszenia i konsultacji. Trzeba zacząć nas traktować jak partnerów – dodaje Wiesław Gębka.

Elektrownia ma powstać w środku lasu. Plaża ma być cały czas dostępna, a od strony morza pozostawiona zostanie część lasu. Wśród mieszkańców i turystów, rozpoczęła się dyskusja.

Każda wielka inwestycja ma zwolenników i przeciwników, rozumiem sytuację i próbuję rozmawiać w taki sposób, że jeżeli to musi być w gminie Choczewo, to zróbmy to jak najmniej inwazyjnie – zaznacza wójt.

Według zwolenników atomówki, nie naruszy ona w żaden sposób turystycznych walorów regionu i jest szansą dla mieszkańców i inwestorów.

Znane są przykłady, wcale liczne, egzystowania kurortów wypoczynkowych na świecie w pobliżu elektrowni jądrowych. Spośród wszystkich zakładów przemysłowych bowiem, jest ona najmniej uciążliwa. Nie dymi i nie zatruwa środowiska, a teren na którym ma być zbudowana, należy do państwa – mówi, przewodniczący Obywatelskiego Ruchu na Rzecz Energetyki Jądrowej Jerzy Lipka.

Z kolei przeciwnicy, którzy w minioną sobotę zorganizowali protest, boją się, że już za chwilę turyści przestaną tu przyjeżdżać i gospodarstwa agroturystyczne upadną.

Nie rozumiemy, dlaczego tę gigantyczną budowę lokalizuje się na dziewiczych terenach na północy kraju. To na południu Polski mamy infrastrukturę sieciową i potrzeby energetyczne przemysłu. Argument, że tak jest najtaniej, bo woda do chłodzenia reaktorów „jest za darmo”, nie przekonuje nas: są inne technologie, są inne, zdewastowane już przez przemysł miejsca. Nie zgadzamy się na ułatwienia i oszczędności dla tej czy innej spółki energetycznej kosztem dewastacji ostatnich, nieskażonych terenów i wód Bałtyku. Ponadto mamy obawy, że inwestycja zostanie rozpoczęta i nieukończona, a powstanie cmentarzysko złomu i betonu – zaznaczają przeciwnicy elektrowni jądrowej w gminie Choczewo.

W sprawie atomówki głos zabrali także samorządowcy z Pomorza. W ubiegłym tygodniu podpisali porozumienie. Samorządowcy podkreślają, że elektrownia jądrowa nie jest tylko sprawą gminy Choczewo, ale także sąsiadujących gmin i powiatów. Chcą mieć udział w tej sprawie.


Czytaj również:

Komentarze

  • Komentarze06.07.2022 23:47:52

    Od kiedy pamiętam to komuna skaczyla się Czarnobyl Chinach to tylko była usterka i tyle skarżonego a po pierwsze to wójt gminy który nie zna na politechnice to PIS my nie Ukraina że mają atomowa a nie mają za co broni palnej to różne kraje dawaja im za darmo idp to że trwa ta wojna to przes tych którzy dawaja za darmo niedorozwoja broń do ręki kosztem tym że samotnie matką ma 500zl i bo czeka żebyś ktoś myślący zacznie te przepisy co jest to matka która czeka na przyznanie alimentów a dostają ci co mają partnera nawet s Ukrainy wieńcowej mają

    0 1 + odpowiedz

  • Gość 01.03.2022 21:53:31

    Mieszkańcom należy się referendum w tej sprawie. To oni mają prawo w najbardziej demokratyczny sposób zadecydować. Nie mieszkańcy innych oddalonych rejonów kraju, nie włodarze lokalni, lokalne czy globalne powiązania biznesowe lub tym bardziej politycy u władzy, tylko sami mieszkańcy Choczewa! Takie referendum jest wiążące i skończy tę dyskusję. Tylko tak możecie wziąć swoje sprawy w swoje ręce. Na ten moment nic nie jest pewne ani nikomu wiadome oprócz paru ogólnikowych haseł bez pokrycia.

    2 1 + odpowiedz

  • Damian01.03.2022 21:27:01

    Przede wszystkim brak dialogu w tej sprawie z mieszkańcami najbliższych gmin - nikt nic nie wie. A pod osłoną nocy dużo się dzieje - tak się nie postępuje w demokratycznym kraju. Dla zainteresowanych proponuje poszukać informacji dlaczego nasi sąsiedzi Niemcy wycofują się z atomu i gdzie składują odpadu radioaktywne … Francuzi budują elektrownie 22 lata a miała powstać w 10 lat. Budżet miał wynieść 12 mld a już przekroczył 22 mld a koca nie widać. Jak myślicie jak będzie to wyglądać u nas? Kolejny temat - budowa i pracownicy. Budowę będą prowadzić zagraniczne konsorcja zatrudniające najtańsza siłę roboczą z całego świata, a nie ceniących się ponadprzeciętnie Polaków. I tak można mnożyć kolejne argumenty. Pozostawiam pod rozwagę. A zmian w środowisku tego przepięknego zakątka wybrzeża cofnąć się nie da.

    5 1 + odpowiedz

  • Iza01.03.2022 21:06:47

    Takiej inwestycji nie da się przeprowadzić bezinwazyjnie. Ogromny hałas, tumany kurzu, nocami łuna z oświetlenia placu budowy widziana na odległość kilku kilometrów, praca 24 h na dobę. Blokada Łeby gdzie ma powstać port przeładunkowy. Transport ogromnej ilości materiałów budowlanych non stop. Nie wiem, jak ktokolwiek w najśmielszym szczerym przekonaniu może stwierdzić, że w tym samym czasie będzie możliwa kontynuacja tutaj działalności turystycznej. Jeśli to się zacznie, turystyka poprostu stąd zniknie. Część mieszkańców być może wraz z nią.

    4 0 + odpowiedz

  • Ryś21.02.2022 10:31:35

    Wykorzystajmy to, co przyroda nam tutaj ofiarowuje - wiatr. On też daje prąd. A piękno tej gminy - płynące z natury pozwólmy podziwiać turystom. TURYSTYKA na tych terenach, to PRZYSZŁOŚĆ.

    15 1 + odpowiedz

  • Sowa21.02.2022 10:26:46

    Już mieliśmy i drogi dojazdowe, i kolej, i osiedle mieszkaniowe dla pracowników elektrowni w Żarnowcu! I pozostało po niej kupa gruzu, mnóstwo willi dookoła, bo Polak potrafi... Teraz też tak ma być?! NIE dla ATOMU w gminie Choczewo.

    13 0 + odpowiedz

  • Mirek W.20.02.2022 20:06:48

    Jeszcze nie tak dawno to Koreańczycy mieli budować (byli już z wizytą w Choczewie, Gniewinie), a na chwilę obecną to Amerykanie maja budować. ......Powstaną duże osiedla, banki, hotele, rozwinie się handel, służba zdrowia, będzie Ameryka..... ha, ha, ha ...Jak u Barei, ale pospólstwo w to wierzy i to jest dla PISu najważniejsze.

    14 4 + odpowiedz

  • Jerzy Lipka19.02.2022 22:39:58

    Trzeba budować elektrownię jądrową jak najszybciej. Po pierwsze dlatego, że cały kraj potrzebuje źródeł energii łączących dwa warunki - sterowalność i bez-emisyjność. Węgiel i OZE nie spełniają obu tych warunków jednocześnie. Po drugie Pomorze też potrzebuje tej elektrowni. Tylko połowa zużywanej tu energii jest produkowana na miejscu. A reszta w elektrowniach które dymią w centrum Polski i na południu! Po trzecie Choczewo, gmina z dużym strukturalnym bezrobociem też jej potrzebuje. Nie przeszkadza ona w turystyce, wręcz przeciwnie, dochody z tej turystyki są cały rok, a nie tylko w sezonie, elektrownia jądrowa to dodatkowa atrakcja.

    5 14 + odpowiedz

    • ja ja rek04.03.2022 21:09:13

      postaw sobie koło domu ze sześć takich elektrowni, ale od mojej wioski - WARA !!!

      1 0 + odpowiedz

    • Gość 01.03.2022 21:22:12

      Bzdura. Tak wielka przemysłowa inwestycja przegoni stąd wszystkich turystów. Może gdyby to był wyludniony niezagospodarowany teren to po wybudowaniu całej infrastruktury byłoby to w jakiś sposób możliwe. Ale kładziecie gruba krechę na turystyce. Nikt nie przyjedzie do miejsca gdzie przez minimum 10 lat będzie trwała budowa na taką skalę. Ludzie tu przyjeżdżają cieszyć się spokojem a nie cierpieć nieustanny hałas, jaki będzie towarzyszył gminie Choczewo przez następne długie lata. Turyści z ciężkim sercem wybiorą inne miejsca, natomiast współczucia dla mieszkańcow, cena jaka będą musieli zapłacić za przyszły hipotetyczny dobrobyt będzie wysoka.

      2 1 + odpowiedz

  • Kibic16.02.2022 07:53:11

    Gmina Choczewo na tej inwestycji zyska finansowo .Za kilka lat ,dzisiejsi sceptycy schowają głowę w piasek na plaży.

    7 17 + odpowiedz

    • Gość 01.03.2022 21:37:30

      Proponuję najpierw porozmawiać z kimś kto się zajmował budową elektrowni atomowych i samemu się DOUCZYĆ, jak wygląda taka taka budowa. Może tu nie mieszkasz więc masz gdzieś długie lata chaosu i delikatnie mówiąc licznych utrudnień w normalnym funkcjonowaniu, ale nie wypowiadaj się w imieniu ludzi, którzy tu mieszkają i mają prawo wyboru i decydowania, jak będzie wyglądać ich życie przez następne 20 lat.

      3 0 + odpowiedz

  • Zwolennik atomu16.02.2022 06:24:53

    Elektowni atomowej nie będzie nawet w latach trzydziestych, bo naprzemiennie ktoś chce się wzbogacić kosztem Polaków, albo Polacy to naród zaściankowy i nie widzi problemu energetycznego kraju. Zachodnie kraje mogą bawić się w zieloną energię, ale tam jest duży bufor energetyczny. Skąd się on bierze? Z atomówek!

    5 13 + odpowiedz

  • partnerzy16.02.2022 00:30:50

    Cytat: "Trzeba zacząć nas traktować jak partnerów – dodaje Wiesław Gębka.". Hm. Coś mi sie widzi, że władze lokalne są TU do wykonywania poleceń z W-wy, a nie do dyskutowania. Oczywiście, szczegóły poleceń trzeba wyjaśnić i przedyskutować, ale .....

    7 2 + odpowiedz

  • Lidka 15.02.2022 20:42:10

    Mnie zastanawia co takiego gmina Choczewo zobaczyła w tej inwestycji, czego nie dostrzegły Gąski (zaxhodniopomorksie) kilka lat temu tocząc spór o to, żeby to nie było na ich terenie? Bardzo mnie ciekawi ta wartość dodana dla Wójta, której nie widzieli tamtejsi włodarze.

    21 2 + odpowiedz

  • Kierowca 15.02.2022 18:48:12

    Budować Budować tą elektrownię jestem za jak najbardziej w końcu gmina Choczewo będzie mogła się rozwijać brawo.

    19 31 + odpowiedz

    • Gość 19.02.2022 22:56:42

      Rozwój gminy przez budowę atomówki...świetny pomysł ????????????

      4 3 + odpowiedz

  • Dzejson Born15.02.2022 18:38:32

    Najdrożsi rodacy i wy ludu tubylczy osady Choczewo.Rzekoma elektrownia powstanie z całą pewnością i to nie dla tego że jest tak bardzo potrzebna tylko dlatego że takie jest moje życzenie.

    5 16 + odpowiedz

    • Gość 201.03.2022 21:14:01

      Dokładnie, mam takie wrażenie że musi powstać, bo ktoś bardzo tego chce akurat tu, nie liczą się głosy rozsądku, brak funduszy i to, że każdemu logicznie myślącemu człowiekowi te enigmatyczne opowieści co to nie będzie za Eldorado powinny zapalić lampkę w głowie. A skoro musi powstać, lub musi zacząć powstawać to nic się nie liczy, nic tak mało istotnego jak głos sprzeciwu mieszkańców.

      6 0 + odpowiedz

  • GM Choczewo.15.02.2022 17:15:03

    Nie dla atomu GM Choczewo.

    30 18 + odpowiedz

    • Mądrzejszy od choczewiakow15.02.2022 18:35:04

      Szanowny Panie ta elektrownia powstanie bez względu na wszystko A szczególnie na zrzędzenie niedouczonych ludzi.

      15 16 + odpowiedz

  • Mieszkaniec15.02.2022 16:34:00

    Polak zawsze widzi czubek swego nosa . To szansa na lepsze czasy dla naszych dzieci i wnuków

    16 23 + odpowiedz

    • Gość 17.02.2022 08:46:03

      Ja się z moimi dziećmi wyprowadzę jak postawią tą bombę

      8 5 + odpowiedz

      • Gościu 23.02.2022 21:57:48

        Przy ewentualnym wybuchu to i mieszkanie w gminie obok nie uratuje haha

        3 0 + odpowiedz

  • Błażej15.02.2022 16:24:27

    Ludzie robicie z tego wielkie halo i to zupełnie niepotrzebnie. Popatrzcie jak wygląda Szwecja, tam to zupełnie normalne, a obok elektrowni stoją campingi. Wszyscy żyją jak dawniej. Przestańmy się tym ekscytować, bo wiele się nie zmieni, to nie jest już inwestycja typu huta Katowice czy żarnowiec. Tory są i pewnie zostaną podciągnięte i zrewitalizowane. Może wyremontuje się jedną powiatówkę i powstanie osiedle jak w Bolszewie, Redzie czy w Wejherowie. I wszystko, ludzie będą pracować i żyć jak dawniej, nikomu nic się nie stanie. Przestańcie panikować

    23 28 + odpowiedz

    • Gość 17.02.2022 08:51:33

      Ostatnie najnowsze dane pokazują że atomówki w innych państwach zostają wygaszane więc to jednak nie przepis łatwe i przyjemne pozyskiwanie energii.

      9 3 + odpowiedz

  • Franek15.02.2022 14:46:11

    Ale co atomówki? Nie można artykułu zredagować poprawnie? Rozumiem że deficyt pracowników dotknął też dziennikarstwo.

    7 1 + odpowiedz

  • Żarnowiec 15.02.2022 14:27:50

    nienroznumiem, czemu zarnowca nie mogą wskrzesić… zamiast las wycinać….

    23 14 + odpowiedz

    • Jan motyl 15.02.2022 20:41:27

      Co do Żarnowca to nawet Rosjanie mieli zastrzeżenia odnośnie stabilności gruntu w tym miejscu, dodatkowo jezioro Żarnowieckie nie jest dostatecznie dużym zbiornikem do chłodzenia reaktora. Lokalizacja nad morzem dlatego jest korzystniejsza.

      10 5 + odpowiedz

      • trytom22.02.2022 20:44:23

        A stabilność gruntów w naszym lesie znasz ?

        6 0 + odpowiedz

    • SL 15.02.2022 16:20:00

      Trzeba by wyeksmitowac sporo firm, fabryk przetwórni. Specjalna strefa ekonomiczna zrobiła swoje. Do tego doszły by gigantyczne odszkodowania.

      13 2 + odpowiedz

  • Falko nine six mc REMONTY SILNIKÓW LUZINO15.02.2022 14:15:33

    brawo dla atomufki w choczewie budowac nie patszec na jakis protestujoncych otszczepiencow energia w posce jest potszebna a to jest najlepsze miejsce dobro calego kraju jest wienksze nisz kilku co ma tam pokoje dla gosci albo konki ceny som dobre niech spszedajom i kupiom gdzie indziej jak sie bojom

    7 16 + odpowiedz

  • Aster15.02.2022 14:15:08

    Zanim jakaś elektrownia powstanie.. Masa obietnic, a konkretów zero, tylko wywalona kasa na spółki i trochę lokalnej polityki.

    16 9 + odpowiedz

  • Kazik15.02.2022 13:46:45

    Może niech nadmorski24.pl napisze artykuł o wodociągach w Choczewie odrazu niech wójt się wypowie

    22 2 + odpowiedz

  • ziom15.02.2022 12:53:16

    Czyli co zostanie plaża i kawałek lasu od plaży? Ale przecież musi być jakieś połączenie elektrowni z morzem, jakieś przejście nad tym będzie możliwe? Ktoś zna szczegóły i był na spotkaniach?

    6 1 + odpowiedz

  • Ja15.02.2022 11:48:58

    Zgadza się , wójt tylko obiecuje , referat inwestycji z Choczewa zwala to na Gospodarkę Komunalną a Gospodarka Komunalna na referat inwestycji

    23 3 + odpowiedz

  • Kamil15.02.2022 11:41:54

    Pozdrawiam wójta Gminy Choczewa , co roku obiecuje że będzie wodociąg wzdłuż ulicy Jeziornej w Choczewie, po co to czarowanie że jak kupimy koparkę to wybudujemy , koparka zakupiona i nic, w zeszłym roku obiecaliście wycenić inwestycje i nic w tym roku znowu ta sama śpiewka

    34 4 + odpowiedz

Stop Hejt Nie hejtuj, pisz kulturalnie i zgodne z prawem komentarze!
Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij "zgłoś nadużycie".
Klikając "dodaj", akceptujesz regulamin portalu

KOMUNIKAT Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

ZAMKNIJ
X
Telewizja internetowa
ads by