28.12.2021 07:57 0 Materiał partnera Materiał partnera
Kolarstwo przełajowe to wyjątkowa dyscyplina kolarska ze zróżnicowanym terenem i przeszkodami umieszczonymi na krótkiej, krętej, często błotnistej trasie, na której zawodnicy dają z siebie 100% od startu do mety. Wyścigi są szybkie i pełne zwrotów akcji, co z pewnością przyciąga uwagę kibiców. Zawody kolarstwa przełajowego zazwyczaj odbywają się w porze jesiennej lub zimowej. Jakie kolarstwo przełajowe rowery wykorzystuje podczas wyścigów i kiedy odbywają się mistrzostwa polski w kolarstwie przełajowym?
Wyścigi w kolarstwie przełajowym zazwyczaj składają się z wielu okrążeń na krótkiej trasie, która mierzy od 2,5 do 3,5 kilometra. Najczęściej fani tej dyscypliny mogą podziwiać kolarzy w ciągu jednogodzinnego wyścigu, jednak coraz częstszą normą są rywalizacje 30 lub 45-minutowe. Według oficjalnych wytycznych wszystkie trasy muszą mieć szerokość co najmniej 3 m, aby można było swobodnie wyprzedzać innych zawodników. Trasa jest bardzo zróżnicowana, od dróg po ścieżki z krótkimi, stromymi podjazdami, zakrętami i odcinkami, podczas których zawodnik musi zejść z roweru, aby kontynuować wyścig. Powszechnie organizatorzy zawodów kolarstwa przełajowego używają takich nawierzchni jak asfalt, ziemia, trawa, błoto i piasek. Przykładem mogą być Mistrzostwa Polski w kolarstwie przełajowym, które co roku odbywają się na innym terenie ze sporą dozą trudnych i wymagających przeszkód. W porównaniu do podobnej konkurencji, jaką jest MTB, w wyścigach przełajowych teren jest nieco gładszy.
Przeszkody zbudowane przez człowieka, zwykle przecinają tor, czasami zmuszając zawodników do noszenia rowerów na ramieniu lub przenoszenia ich za górną ramę. Średnie prędkości na torze nie przekraczają wartości 25 km/h. Oprócz długiej i wyeksponowanej prostej na starcie i mecie zwykle zawodnicy nie mają szans na rozpędzenie roweru, ponieważ co chwila czekają na nich wymagające przeszkody. Warto zaznaczyć, że w kolarstwie przełajowym nie ma znaczenia pogoda. Kolarze muszą być przygotowani na każde warunki atmosferyczne, w tym na silny deszcz lub śnieg, a także porywisty wiatr. Jednym z najciekawszych aspektów kolarstwa przełajowego jest fakt, że trasa wyścigu ciągle się zmienia. Deszcz i śnieg mogą poważnie zmienić trasę, a to, co kiedyś było trawą i ziemią, szybko zamienia się w gigantyczną kałużę błota. Na mokrej nawierzchni tworzą się koleiny, a gdy uczestnicy wyścigu przemierzają teren „gęsiego” bardzo łatwo o słabą widoczność.
Rowery przełajowe przypominają w dużym stopniu rowery szosowe. Ramy używane w kolarstwie przełajowym mają większy prześwit, aby nie zapychały się one błotem. Rower posiada również niższe przełożenia oraz przeważnie hamulce tarczowe, które zapewniają mocne hamowanie w każdych warunkach pogodowych. Każda trasa przełajowa jest inna. W związku z tym wybór opon i ciśnienia mają ogromne znaczenie, jeśli chodzi o wykręcanie najwyższych osiągów na trasie. Niektóre tory przełajowe są tak płaskie i szybkie, że można bez problemu zastosować cieńsze opony. W przypadku wymagających tras wykorzystuje się grubsze opony o maksymalnej szerokości 33 milimetrów. Jeśli chciałbyś zacząć uprawiać kolarstwo przełajowe, to zapamiętaj, że rowery nie powinny mieć większego ciśnienia w oponach niż zakres od 1,7 do 2,5 bara.
Profesjonalni kolarze przełajowi z wieloletnim doświadczeniem czasami używają rowerów z oponami o ciśnieniu poniżej 1 bara. Podczas wyścigu przełajowego na każdym okrążeniu zawodnicy mają opcję wymiany rowerów na przygotowanych pit-stopach. Profesjonaliści przywożą ze sobą dwa rowery - każdy przygotowany na inne warunki terenowe. Zawodnicy mogą także korzystać z pit-stopów, jeśli złapią „gumę” lub uszkodzą hamulce albo przerzutki. Pit-stop przełajowy często jest nawet szybszy niż w Formule 1. Zawodnik wrzuca swój rower do tzw. łapacza, wyciąga drugi rower i natychmiast przystępuje do dalszej rywalizacji.
Kolarstwo przełajowe to jedna z dyscyplin sportowych, która pojawia się w ofercie zakładów bukmacherskich. Jest to świetna informacja dla osób, które śledzą najważniejsze zawody i mają pojęcie o zawodnikach i ich umiejętnościach. Z racji tego, że w Polsce mamy już ponad 15 legalnych bukmacherów z licencją Ministerstwa Finansów, warto zainteresować się, który bukmacher z tpay daje możliwość typowania wydarzeń sportowych i korzystania z tej metody płatności.
Jak każda dyscyplina sportowa, kolarstwo przełajowe przyciąga kibiców, a przede wszystkim najlepszych zawodników z całego świata na różne imprezy sportowe. Największą są zdecydowanie Mistrzostwa Świata w kolarstwie przełajowych organizowane przez Union Cycliste Internationale – największy organ w sporcie rowerowym. Po raz pierwszy zawody tej rangi odbyły się w 1950 roku w Paryżu. Od tego momentu odbywają się one corocznie w styczniu lub lutym. Na początku była to impreza przeznaczona wyłącznie dla mężczyzn. W 1979 roku po raz pierwszy zorganizowano zawody dla zawodników w wieku poniżej 23 lat. Wyścigi przełajowe dla kobiet dołączyły do programu Mistrzostw Świata w 2000 r. Sport ten jest popularny głównie w Europie, dlatego większość najważniejszych zawodów odbywa się na starym kontynencie.
Dopiero w 2013 roku MŚ odbyły się poza Europą. Zorganizowały je Stany Zjednoczone, a zawodnicy rywalizowali w Louisville, położonym na wschodzie kraju.
W Polsce najważniejsze zawody krajowe w kolarstwie przełajowym organizowane są przez Polski Związek Kolarski. Pierwsze Mistrzostwa Polski w kolarstwie przełajowym w naszym kraju odbyły się już w 1928 roku. Pierwsze miejsce zajął wówczas Jan Głowacki z Alternatywnego Klubu Sportowego w Warszawie. Obecnym Mistrzem z 2020 roku jest Marek Konwa. Kobiece Mistrzostwa Polski w kolarstwie przełajowym rozpoczęły się wraz z rokiem 1998, w którym triumfowała Beata Sałapa. Panującą mistrzynią w tej dyscyplinie w naszym kraju jest Zuzanna Krzystała.