24.09.2019 14:20 0 Kwt/UM Gdynia

Węzeł integracyjny w Gdyni-Chyloni coraz bliżej

Mat. pras.

Rusza budowa węzła integracyjnego w Gdyni-Chyloni. Inwestycja obejmuje całkowitą przebudowę Placu Dworcowego, budowę nowego parkingu podziemnego i ścieżki rowerowej na ulicy Kartuskiej. Nowoczesny węzeł integracyjny pozwoli tysiącom mieszkańców na swobodne przesiadanie się z auta do SKM-ki, trolejbusu lub autobusu i zmniejszy liczbę aut wjeżdżających do centrum miasta.

Podpisanie umowy z generalnym wykonawcą budowy węzła przesiadkowego, którym jest konsorcjum spółek Rover Grupo, miało miejsce w poniedziałek (23 września). Wkrótce w Chyloni rozpoczną się długo wyczekiwane roboty.

To jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych, które realizuje miasto Gdynia dla mieszkańców Chyloni, Cisowej, Pustek Cisowskich i Demptowa. Wierzę, że zmiany, które z pewnością nastąpią po zakończeniu tej inwestycji, zostaną bardzo pozytywnie przyjęte przez mieszkańców. To będzie nowa jakość przestrzeni publicznej i zachęta do pozostawienia samochodu w domu lub w tym miejscu, na parkingu naziemnym lub podziemnym. Bardzo liczę bardzo na zmianę postaw i jeszcze częstsze korzystanie z transportu publicznego, który konsekwentnie rozwijamy i promujemy. Wierzę, że dla nas wszystkich, dla gdynian, troska o środowisko jest priorytetem – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

W ramach inwestycji powstanie między innymi podziemny parking park & ride, który pomieści około 140 samochodów i 48 rowerów oraz budynek z toaletami i infrastrukturą towarzyszącą. Z parkingu dojdziemy bezpośrednio na perony SKM-ki. Powstaną także naziemne miejsca postojowe na krótki postój i miejsca dla taksówek. Nie zapomniano również o nowych chodnikach ścieżkach rowerowych i czytelnych tablicach z informacją pasażerską. Trolejbusy poruszające się ulicą Kartuską w Chyloni będą korzystać z nowej, przebudowanej sieci trakcyjnej.

Przewidziano także budowę oświetlenia ulicznego, budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej, budowę wodociągu i kanalizacji sanitarnej, modernizację sygnalizacji świetlnej, usunięcie kolizji elektroenergetycznych, przebudowę sieci telekomunikacyjnych oraz inne prace.

Budowa tego węzła integracyjnego znakomicie wpisuje się w inteligentne zarządzanie miastem. To zachęta do przesiadania się z auta do komunikacji publicznej, a tym samym ograniczenie wpływu rosnącej liczby aut na środowisko. Węzły integracyjne, a ten jest pierwszym z planowanych, będą silnie powiązane z komunikacją miejską, zarówno w oparciu o trasy dotarcia, jak i powiązane z komunikacją tranzytową. System informacji pasażerskiej, możliwość przemieszczania się po dzielnicy rowerem, car sharingiem czy nowoczesnym taborem autobusowym zachęci do zostawienia swoich samochodów w domu, a to przełoży się na oszczędność czasu i pieniędzy – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.

Na wszystkich przejściach dla pieszych znajdzie się specjalne fakturowe oznakowanie kierunkowe, na parking będzie można dostać się windą. Osoby z dysfunkcją wzroku będą mogły zorientować się w topografii miejsca za pomocą specjalnych planów dla osób niewidomych.

Jesienią 2021 roku mieszkańcy Chyloni, Cisowej, Pustek Cisowskich i Demptowa będą już mogli korzystać z nowoczesnego węzła przesiadkowego. Inwestycja będzie kosztowała prawie 46 milionów złotych.

Fot. Kamil Złoch/gdynia.pl

Fot. Kamil Złoch/gdynia.pl

Fot. Kamil Złoch/gdynia.pl

Fot. Kamil Złoch/gdynia.pl


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...