05.01.2019 15:00 4 mike/Urząd Morski w Gdyni/Rynekinfrastruktury.pl
Już nie tylko symboliczne wbicie łopaty przez polityków może świadczyć o tym, że gigantyczna inwestycja, którą jest przekop Mierzei Wiślanej, niebawem ma nabrać realnych kształtów. Ostatni dzień 2018 roku przyniósł ogłoszenie pierwszej części przetargu na wykonanie nowej drogi wodnej. Wykonawca ma być wyłoniony w marcu 2019 roku.
Mało która inwestycja – nie tylko na Pomorzu – budzi tyle emocji, co przekop Mierzei Wiślanej. Jej zwolennicy wskazują na perspektywę ożywienia portu w Elblągu i uniezależnienie się od Rosji. Przeciwnicy przekopu wskazują na potencjalne zagrożenia dla środowiska naturalnego, które na razie trudno dokładnie przewidzieć, gigantyczne koszty czy pogorszenie walorów turystycznych takich miejscowości, jak Krynica Morska.
Liczący ponad kilometr długości kanał żeglugowy ma być głęboki na pięć metrów. To umożliwi obsługę jednostek o zanurzeniu do czterech metrów, do 100 metrów długości i 20 metrów szerokości. Inwestycja powinna być zrealizowana do 2022 roku.
W minioną środę (2 stycznia) Urząd Morski w Gdyni poinformował o ogłoszeniu przetargu na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – Część I”. Przewidywany termin otwarcia kopert z ofertami to marzec 2019 roku.
Cytowany przez portal Rynekinfrastruktury.pl Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, wyraził przekonanie, że znalezienie oferentów w tym czasie jest oczywiście jak najbardziej realne. Trzeba się jednak liczyć np. z protestami potencjalnych wykonawców przekopu. Niemniej jest to specyficzna inwestycja.
Na razie dokładnie nie wiadomo, jakie będą całkowite koszty wykonania przekopu Mierzei Wiślanej. Jakiś czas temu szacowano je na około 880 milionów złotych. Jednak uwzględniając wzrost cen usług i materiałów budowlanych, nakłady na ten cel, w całości pochodzące z budżetu państwa, mogą być znacząco wyższe. Ostatecznie wykonanie inwestycji ma być rozpisane w trzech przetargach.
– Pierwszy, który zgłoszono do publikacji 31.12.2018 – na wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz ze śluzą i portem zewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym; drugi, w pierwszej połowie 2019 roku, na prace na rzece Elbląg, polegające na obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych; i na końcu trzeci, na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym – w zależności od stanu zaawansowania budowy wyspy przewidujemy, iż nastąpi to za półtora roku do dwóch lat – informuje Urząd Morski w Gdyni.