04.08.2017 10:35
0
Redakcja
Tną koszta na kolei, ale w Redzie wciąż planują dwa tory
Zdjęcie ilustracyjne - archiwum
Samorządowcy z Redy nie kryją obaw w kwestii zmiany planu modernizacji linii kolejowych. Ogłoszone przez rząd decyzje mogą oznaczać, że przez miasto nadal będzie przebiegał jeden tor, zamiast planowanych dwóch. Zdaniem Polskich Lini Kolejowych, modernizacji nic nie zagraża.
Niepokojące wieści płyną ze stolicy. Jak poinformowało PKP PLK, zgodnie z przyjętą korektą Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku tymczasowo ograniczono wartość projektu z 2 miliardów do 1,32 miliarda złotych.
- Bardzo zła decyzja dla Redy – skomentował na swoim profilu facebookowym Mateusz Richert ze Wspólnej Redy. - Czy zabraknie pieniędzy na kolejny tor w Redzie, a co za tym idzie nowy peron tylko dla SKM-ki? To się okaże, niemniej 30 procent pieniędzy na inwestycję jest mniej.
Władze kolei studzą emocje. Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe Mirosław Siemieniec zapowiedział, że korekta programu "pozwoliła na uwolnienie środków i przypisanie ich do innych projektów KPK przy równoczesnym prowadzeniu prac projektowych dla linii nr 202. Tymczasowa zmiana wartości projektu na linii Słupsk – Gdynia nie zagrozi jego realizacji".
- W ramach modernizacji linii nr 202 jako optymalny wybrano wariant dwutorowy na całym odcinku Słupsk – Lębork. Jednak Inicjatywa JASPERS, dokonująca oceny projektu w trakcie ubiegania się o środki unijne, zgłosiła wątpliwości, co do zasadności budowy drugiego toru na odcinku Lębork – Słupsk. W tej sytuacji dążenie do budowy drugiego toru ze środków UE mogłoby opóźnić lub nawet uniemożliwić realizację tego projektu – tłumaczy przedstawiciel kolei.
Mimo to PKP PLK zamierza zmodernizować linię nr 202 w układzie dwutorowym.
- Planowane jest wyłączenie z finansowania UE kosztów związanych z dobudową drugiego toru. Szczegóły dotyczące finansowania inwestycji oraz zakres inwestycji przewidziany do wsparcia ze środków UE, będą opracowywane równolegle do prac projektowych. Dodatkowe środki na realizację teko projektu są planowane z oszczędności wygenerowanych w ramach pozostałych zadań - podsumowuje Siemieniec.
O wcześniejszych planach modernizacji pomorskich torowisk pisaliśmy m.in. w tym artykule.