26.04.2017 08:51 0 materiały prasowe Artykuł sponsorowany

Niczym krew w żyłach

materiały prasowe

Każdy właściciel samochodu chce, by jego pojazd jak najdłużej przynosił mu radość. Nie chce odwiedzać co chwila warsztatów samochodowych by szukać pomocy w razie awarii. Taki stan można uzyskać, jednak konieczne jest odpowiednie zadbanie o posiadany samochód, nie zależnie od wieku tego dwuśladu. Przez odpowiednie dbanie rozumie się nie tylko pielęgnację zewnętrzną pojazdu, ale przede wszystkim dbanie o jego wnętrzności, dzięki którym samochód się porusza. Za najważniejszą część samochodu uważa się jego silnik. Jest on niczym serce w ludzkim ciele. Może działać bez zarzutu, kiedy się o niego dba. Jeśli jednak będzie się go przeciążać, zaniedba się go to potrafi odmówić posłuszeństwa w najmniej spodziewanych okolicznościach. W silniku podobnie ja w ludzkim sercu potrzebne jest smarowidło. W ludzkim ciele to jest krew, a dla silnika krwią jest olej.

Olej, olejowi nie równy.

Każdy silnik spalinowy potrzebuje oleju, który będzie go smarować w określonych warunkach. Jednak dla każdego rodzaju silnika spalinowego przeznaczony jest konkretny olej silnikowy. Inny olej będzie przeznaczony do silnika pracującego na kutrze inny do maszyny rolniczej, a jeszcze inny do silnika samochodowego. Ważne jest by wiedzieć, jak go dobrać. Większość producentów samochodów lub silników do jednostek pływających, maszyn rolniczych sugeruje jaki olej ma trafić do wnętrza, by tłoki pracowały jak najwydajniej. Sprawa jest bardziej skomplikowana jeśli samochód lub maszyna jest już starsza, a dokumenty serwisowe gdzieś się zapodziały. Są wówczas dwie możliwości, albo będzie trzeba się pytać poprzedniego właściciela, lub tez skorzystać z sieci, gdzie można szybko znaleźć olej silnikowy, który ma trafić do serca naszej maszyny. To bardzo ważne, gdyż nieodpowiednie dobranie oleju może być przyczyną awarii silnika, a nawet spowodować jego „zgon”.

Do wyboru właścicieli samochodów oraz innych maszyn wyposażonych w silniki spalinowe producenci oddają oleje mineralne, półsyntetyczne oraz syntetyczne. Olej mineralny jest przeznaczony do silników starszej generacji, szczególnie takich, które podczas swojej pracy mają tendencję do „brania” oleju. To olej o najgorszej lepkości, jednak jeszcze wiele silników – szczególnie dwusuwowych pracuje pod jego kontrolą. Oleje mineralne były bardzo popularne jeszcze w połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku i zostały wyparte przez bardziej nowoczesne oleje półsyntetyczne oraz syntetyczne. Oleje półsyntetyczne uważane są za oleje przejściowe pomiędzy syntetykami oraz mineralnymi. Mają one gorsze właściwości niż olej syntetyczne, jednak chronią lepiej silnik od oleju mineralnego. Jego podstawową zaletą jest niska cena. Niektórzy uważają, że na oleje półsyntetyczne należy się zdecydować, jeśli silnik jest już zużyty. To nie jest jednak jedyna teoria, gdyż można przeczytać opinie, które mówią, że w wiekowych silnikach do końca może pracować lepszy olej syntetyczny. Olej syntetyczny jest produktem, o najlepszej lepkości, który doskonale chroni silnik. To nowoczesne oleje do silników, nad polepszeniem których pracują laboratoria wszystkich producentów. Jakość ich niestety przechodzi często w ich cenę. Olej syntetyczny potrafi być nawet kilka razy droższy niż półsyntetyczny, czy też mineralny. Jednak za wyższą cenę otrzymuje się najwyższą jakość, która sprawia, że silnik może pracować dłużej i przy wyższych obciążeniach.

Dziwne cyferki.

Kupując olej silnikowy często kupujący zastanawia się co znaczą dziwne oznaczenia na opakowaniach oleju. Te dziwne cyferki wraz z literą, określają lepkość oleju lub jak określają specjaliści lepkość oleju przed płynięciem. Myli się jednak ten, kto uważa, że jest to określenie jego gęstości. Pierwsze cyfry wraz z literą W oznacza lepkość silnika w niskich temperaturach, natomiast liczba po literze W to jest wskaźnik lepkości przy wysokich temperaturach. Im niższa lepkość tym silnik łatwiej pracuje. Wybór oleju do posiadanego silnika jest często określany przez producenta silnika lub można się zapytać sprzedawcę. Nie można zapominać, że wybór oleju silnikowego jest zależny od rodzaju paliwa, na którym silnik pracuje. Producenci olejów umieszczają informację, że olej ma trafić do silnika diesla, benzynowego. Trudno się jest pomylić.

Odpowiednia eksploatacja silnika spalinowego, to podstawa jego długotrwałej i wydajnej pracy. Warto zadbać o ten silnik wymieniając tak ważny płyn ustrojowy jakim jest olej silnikowy, nie tylko jak sobie przypomnimy.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...